kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
RO/LA Vonatozó Kamionok

Bécs, Südbahnhof, annak is a teherpályaudvara. Mindennap sorokban állnak itt a kamionok. Ez még önmagában nem nagy szenzáció egy teherpályaudvaron. Ám ezek a kamionok azért sorakoznak, hogy vonatra szálljanak.
A vasút-közút kombinált fuvarozás módozatai közül, talán a legegyszerűbb az úgynevezett RO/LA forgalom, rollende Landstrasse, gördülő országút rövidítésből. Kell hozzá egy mozdony, speciális, alacsony rakfelületi kocsi, egy egyszerű, kézzel is mozgatható rámpa, valamint egy hálókocsi a gépkocsivezetőknek. Az egyszerűséget némileg bonyolítja, és igencsak költségessé teszi ezt a fuvarozási fajtát az a bizonyos kocsi, amelyre a kamionok felgördülnek: érdekes kicsi kerekekkel, különleges építésű, a talajtól mindössze 30 centiméter magas, hogy a kamionok elférjenek az alagutakban.
Három útvonalon robognak ezek a kamion-vonatok. Grazból, Welsből és Bécsből indulnak, és mindegyik irányból Regensburgba érkeznek. Bécsből kettő is útra kel naponta, egy délelőtt, egy délután. A menetidő 8 óra. Teljes a kihasználtság, sőt a nickelsdorfi speditőr néha még több jegyet is ad ki, mint ahány hely van. Pedig nem kellemes állni és várni a következőre. Egyre többen szeretnék igény bevenni ezt a vonatot. Tizennyolc nyerges szerelvény fér rá, többet nem bír el a mozdony. Ezzel elmegy naponta harmincnyolc kocsi, ennyi jön is. Hetente 360 kamionnal kevesebb szennyezi a levegőt. Épp a túlzsúfoltság miatt szándékukban áll egy harmadik járat beindítása is.
Az osztrák RO/LA forgalomra menetjegyet Budapesten, a Szilágyi Dezső téren a Hungarocombi Kombinált Fuvarozási Szervező Kft.-nél is lehet váltani. Sokan drágálják a Bécsből Regensburgig tartó útért a több mint 1120 márkát. De a kamion addig sem fogyaszt üzemanyagot, nem koptatja a gumikat. A sofőr nem fizet engedélyért, és nem gyilkolja az autóját. Ráadásul ahelyett, hogy a sztrádán figyelne, manőverezne, a vonaton, a hálókocsiban kipihenheti magát, azonnal indulhat tovább, már Németországban. A vonat éjszaka is megy, mikor egyébként a parkolóban állhatna. Így, ha mindent összevetünk, talán nem is olyan drága a RO/LA. Ha pedig nálunk vásárol jegyet — mondja Hajdúné Vizi Gabriella, annak nem kell márkában fizetnie. Az oda-vissza útra szóló jegyre kedvezményt adunk. Aki nálunk foglal helyet — és nem Nickelsdorfban —, azt nem érheti az a kellemetlen meglepetés, hogy lemarad a vonatról. Ugyanolyan jogai vannak mint osztrák vagy német kollégáinak. Egyébként a Hungarocombi más módon is igyekszik segíteni a ro/la-t igénybevevő kamionosoknak. mivel a megnövekedett tranzitforgalom miatt Hegyeshalomnál állandó torlódás alakult ki, ezért különleges engedélyt kértünk az Osztrák Közlekedési Minisztériumtól, ahhoz, hogy a kombinált fuvarozásban közlekedő kamionok Kópháza illetve Sopron határátkelőhelyen átlépve is engedélymentesen közlekedhessenek Wien-Südbahnhofig. Az osztrák hatóságok beleegyeztek abba, hogy rendkívüli torlódás esetén a tehergépjárművek a kisebb forgalmú határátkelőhelyeket is igénybe vehetik. A vonatjegy és a fix helyfoglalásán kívül a gyorsabb határátkelésen is segítünk ro/lázó ügyfeleinknek. A ro/la egyre népszerűbb a fuvarozók között. Örömhírrel is szolgálhatok. Az albérlet után rövidesen lehetőségünk lesz saját vonatra is. Budapestről indulna, és a szerelvény ugyan nem Regensburgig , de a német határhoz közeli Welsig közlekedne. Ennek a forgalomba állásával remélhetőleg enyhül a zsúfoltság.
Papp Erzsébet
(Camion, 1992/1.)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.