kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
"Budapest kerékpáros fejlesztésének koncepciója"

Ezzel a sokatmondó címmel szervezett előadást a Közlekedéstudományi Egyesület 1992. január 28-án. A nap fő témájára csak hosszas rávezetés után került sor. Megelőzően azonban megismerkedhettünk a Milánóban, 1991 novemberében lezajlott Velo-City (Kerékpáros Város) konferencia szinte minden részletével. A nemzetközi konferencián megfogalmazódott, hogy a városi kerékpáros közlekedésnek igenis van jövője. Lehetőséget teremt sok ember közlekedésére, a gyalogos és autóbusz közlekedés után a legkisebb a területigénye, és a környezetet nem szennyezi. Az, hogy a közlekedési igényeket meg kell próbálni csökkenteni, az, hogy az autóforgalom sohasem mérséklődik, ha bővítik is az autóutakat, és az, hogy a kerékpáros közlekedésnek be kell illeszkednie a város és a tömegközlekedés hosszú távú fejlesztési tervébe — mind elhangzottak a konferencián.
Ahhoz, hogy Budapest is a kerékpáros várossá váljon igazából politikai döntés szükséges.
A kilátások mindenesetre bíztatóak. Tőkés Balázs, a Fővárosi Önkormányzat Közlekedésfejlesztési Ügyosztályának munkatársa tárta elénk az eddigi lépéseket és a jövőbeli elképzeléseket. Elkészült a szentendrei kerékpárút első szakasza Békásmegyertől az Aranyalma utcáig. A városközpont felé az Északi Összekötő híd járdáján, majd a pesti oldalon a Kámfor, a Balzsam és a Tatai utcán vezet az új kerékpárút. A Tatai utca végétől már egész közel a Városliget, s remélhetőleg egyszer odáig is elér a kerékpárút. A legközelebbi jövő, hogy a kijelölésre került Duna korzó kerékpárút folytatásaként megépül a kerékpárút-hálózat gerincútvonala. Így Budapestet mind északi, mind déli irányban el lehet majd hagyni kerékpárosan. Felújításra vár a Kerepesi úti vonal, melyen viszonylag hamar el lehet érni a Népligetet. A gerinchálózat elkészülte után a főváros a kerületek saját fejlesztéseire számít a kerékpárút-hálózat szélesítésében. Azt, hogy mikor fog a gerinchálózat megépülni, elsősorban a Fővárosi Közgyűlés által megítélt pénzösszeg fogja megszabni.
Az is előremutató, hogy a BKV fontolja és tervezi a Szentendrei HÉV vonalán és a fogaskerekűn a kerékpár szállításának kísérleti engedélyezését. A kerékpáros forgalom fellendítéséhez mindenképpen kellenek őrzött kerékpártárolók is a nagyobb tömegközlekedési csomópontoknál. Ezek terveztetése is folyamatban van.
Mindezen kezdeményezések és remények ellenére a kerékpározás csak akkor lehet egészséges alternatíva, ha az autós forgalom erőteljesen lecsökken. A kerekező légcseréje ugyanis többszöröse a gyalogosénak. Tehát kerékpárutakat csak ott szabadna vezetni, ahol a légszennyezés az egészségi határértéknek csak töredéke. A kerékpárutak viszont a legszennyezettebb területeken haladnak át.

S. Nagy Andrea


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.