kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Konferencia a városi kerékpárutakért

1991 november 18—23 között Olaszország legnagyobb iparvárosában, Milánóban nemzetközi kerékpáros környezetvédő konferenciát rendeztek "Velo-City" néven. Ez a szellemes szójáték utalt a fő témakörre, mégpedig a városi kerékpárutak és -tárolók építésében, tervezésében eddig elért eredmények bemutatására és a további feladatok megvitatására.
A résztvevők elsősorban fejlett gazdaságú országokból érkeztek, de képviseltette magát Magyarország, Csehország és Szlovákia, Oroszország, sőt Észtország is.
A konferencia első két délelőttjén neves olasz személyiségek szóltak a hazájuk nagyvárosaiban uralkodó kaotikus és drámai közlekedési viszonyokról. A második ülésnapon megjelent a közlekedési miniszter és Milánó főpolgármestere is. Beszámolójukból és személyes tapasztalatainkból azt a következtetést vontuk le, hogy a milánói kerékpáros kultúra csak egy paraszthajszállal múlja felül a budapestit. Mindössze 15 km bicikliúttal rendelkeznek, és ennek zöme fizikailag nincs elválasztva a gépkocsi-forgalomtól. Az olasz sofőröknek pedig nem alapvető jellemvonása a tolerancia, és ez sajnos messzemenően érezhető a biciklistákkal szemben is.
Az igazán érdekes szakmai megbeszélések a délutáni szekcióüléseken folytak. Ezeken egy-egy résztémakörben járatos előadók számoltak be munkájukról többé-kevésbé kötetlen, szemináriumszerű formában. Amszterdamból érkezett környezetvédők diasorozaton mutatták be városuk nagyszerű, a környezetvédelmi szempontokat keményen figyelembe vevő fejlesztését, s szolgáltattak jó néhány hasznos tanácsot a gépkocsiforgalom csökkentésére. Ezek közül kiemelkedő volt az, hogy a belvárosi részt négy — nem koncentrikus — osztották fel, és megtiltották az ezek közötti gépjárműforgalmat. A külső kerületek lakói így be tudnak jutni a belvárosba, viszont az átmenő forgalom megszünt.
A japánok természetesen újabb technikai csodával érkeztek, a majdnem teljesen automata, mágneskártyával működtethető kerékpártároló és kölcsönző tervrajzaival. Már-már fölöslegesnek tűnő aprólékosságukkal, amellyel az A, B, C, D variánsokat, illetve ezek kombinációit kidolgozták, még a nyugat-európai résztvevőket is megmosolyogtatták.
Egy amerikai csoport rendkívül kötetlen formában a kerékpárutak bevezetésének és az ottani KRESZ módosításának jogi hátterével foglalkozott. Végül hadd említsek meg egy szimpatikus orosz párost, akik Magyarországon és Jugoszlávián keresztül kerékpárral érkeztek a konferenciára, és elsősorban egy orosz szakosztályt propagáltak, amely "Szovjetunió"-szerte szervez igen kemény biciklitúrákat. Ütött-kopott Szputnyikjaikkal megmelengették szívemet a rengeteg csillogó-villogó bringa között.
A konferencia ideje alatt nemzetközi kerékpár és motorkerékpár kiállítást is rendeztek a FIERA DE MILAN (ez a mi HUNGEXPÓ-nkhoz hasonló vásárterület) pavilonjaiban, ahol felvonultatták a termelésben élenjáró világcégek termékeinek igen széles skáláját. A színek és formák túltengése (volt olyan kerékpáros ruha, amelyiken 8 különböző színárnyalatot számoltan meg) egyértelműen egy divatbemutató benyomását keltette bennem, ahol a kerékpározás eszméjével csak mint messze az üzleti haszon mögött álló, tizedrangú tényezővel foglalkoztak.
Kovács Tibor



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.