kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A dél-budapesti hidak gazdaságos megvalósításáról

A "Lágymányosi" Duna-híd kormányelőterjesztésének ismeretében és az 1996. évi Expo Budapesten történő megrendezésének tudatában megfontolásra javasoljuk az alábbiakat:
A Hamzsabégi út tengelyébe tervezett, Csepelt elkerülő ún. "Lágymányosi" Duna-híd költségelőirányzata: 13 865 millió forint. (Az előirányzat tömegközlekedési költséget nem tartalmaz.)
A Galvani utca tengelyébe tervezett Dunahíd 2090—4490 millió forint. (Forrás: Shulek János, 1992.) A Hamzsabégi úti híd árából tehát legalább HÁROM nagy Duna-híd (városi közúti híd) építhető.
A déli összekötő vasúti híd Magyarország és a közép-európai vasúthálózat kiemelkedően fontos vasúti hídja. A harmadik hídpálya és sínpár megépítése elkerülhetetlen. Ezért javasoljuk a harmadik sínpálya megépítését EXPO-HÍD-ként a Világkiállításhoz, vállalkozási alapon. A megfelelően kialakított EXPO-HÍD (maximum hat hónap alatt megvalósítható) a Világkiállítás ideje alatt annak céljaira kiváló helyi közlekedési és vonzó idegenforgalmi lehetőségeket biztosít. A Világkiállítás zárása után pedig a harmadik hídpálya a MÁV rendelkezésére áll. A hídszerkezet előállítási költsége: maximum 1000 millió forint.
Budapest panorámájának meghatározó elemei a Duna-hidak. Különös érték a hidak elhelyezkedésének ritmusa és esztétikai megjelenésük. A budapesti Világkiállítás dunaparti elhelyezkedése megköveteli a hidaknak a városképbe való harmonikus illeszkedését. Tiszteljük a híd- és közlekedéstervezők ízlését, de ez esetben elengedhetetlen építészeti pályázat a híd (hidak) legkedvezőbb városképi megvalósítása érdekében.
Az európai nagyvárosok ma már tudatosan nem építenek széles (2x4 sávos) városi autóutakat. Sőt, megindult visszaszűkítésük. Előnyben részesítik a környezetkímélő felszíni tömegközlekedést, elsősorban a villamost. Villamosvonalak épülnek jelenleg Aachenban, Karlsruhéban, Strassbourgban, Londonban, Párizsban. Az ún. Lágymányosi híd előterjesztése ezzel ellentétben tükrözi az elmúlt évtizedek ma már túlhaladott felfogását. Széles városi autóutak és hatalmas, városba nem illő hídfők, műtárgyak (pl. Róbert Károly körút, Flórián tér, BAH csomópont). 2x3 sávos közúti kapacitása a környezetszennyezést tragikusá növeli Dél-Budán és az Expo területének tengelyében. A villamos tömegközlekedésre csak "távlati" lehetőséget ad, költségeit nem tartalmazza. Tehát a tervezett hídmegoldás nemcsak indokolatlanul drága, de súlyosan környezetszennyező is.
A nagyvárosok lakói fuldokolnak a füsttől, a zajtól, a közlekedési infarktustól. Nincs módjuk tiszta levegőt venni, sétálni, kirakatokat nézegetni. A gyalogosok, a kerékpárosok lassan már csak eltűrt kisebbségekké degradálódnak a kamion-, busz- és autóáradat mellett. Budapest válaszút előtt áll. Ez lehetőség és egyben felelősség is! Vagy követi a már túlhaladott felfogást és széles városi utakkal, hidakkal, műtárgyakkal további utat nyit a gépkocsiáradatnak, és forgalmi csomópontok halmazává válik, vagy okul a nyugat-európai nagyvárosok példáján és emberi léptékű, zölddel, tiszta tömegközlekedéssel (villamos) ismét vonzó, lakályos, kellemes várossá alakul.
A Hungária gyűrű kellemes, emberi ZÖLD GYŰRŰ-vé való kialakítása ma még egész Európában egyedülálló lehetőségünk.

Paul Magyar
dr. Jancsó Gábor



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.