kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Konferencia a villamosról

A Mérnöki Kamara B.A.Z. megyei csoportja és több más, közlekedéssel és építéssel foglalkozó szervezet rendezésében került sor februárban az Országos Közúti Villamosfejlesztési Program Miskolci Konferenciájára. A meghívottak, megjelentek között szakemberek, önkormányzati hivatalnokok, helyi és régióbeli érdeklődők, no meg a Levegő Munkacsoport aktivistái voltak. A konferencia fő célja az volt, hogy megismertesse a gyártók terveit, másrészt pedig, hogy felmérje a leendő partnerek igényeit. Emellett szerencsére hangot kapott a környezet védelme is.
Kezdésként a Ganz-Hunslet és a Ganz-Ansaldo cégek mutatkoztak be. Ez a két vegyesvállalat alakult meg a csődbe jutott Ganz-MÁVAG romjain. Az előd neve továbbél, de teljesen új alapokon indult meg a munka.
A Ganz-Hunslet cég, mely angol és osztrák érdekeltségű, gördülő elemek, vasúti szerelvények, motorvonatok, villamoskocsik gyártásával foglalkozik. Az olasz érdekeltségű Ganz-Ansaldo energetikai gépeket, villamos motorokat, vasúti vontatási rendszerek belső berendezéseit gyártja. Gyakorlatilag e két cég közös munkája eredményeként készül el majd az a villamos, mely papíron bemutatásra került. A tervek szerint ez a villamos egy négytengelyes, középmagas padlójú, kétoldalt nyitható változat lesz. Maguk a tervezők is elismerték, hogy ez a modell nem követi a nyugati irányzatot, vagyis az alacsony padlós megoldást. Amennyiben valóban beválik a mostani új irányzat, akkor a Ganzék is afelé fognak törekedni. Addig is a sürgető hazai igényt szeretnék kielégíteni, vagyis Szeged és Debrecen villamosait lecserélni. A vita közben derült ki, hogy a Miskolci Közlekedési Vállalat egy korábbi szerződés értelmében villamosokat rendelt a régi Ganztól, ám az a csődbe jutása miatt a rendeléseknek nem tett eleget. Így kényszerült a miskolci vállalat más, lehetőleg azonnali beszerzési forrás után nézni, mert a harminc éves villamosveteránokra nap mint nap panaszkodik az utazóközönség és a lakosság, arról nem is beszélve, hogy teljesen tönkreteszi a nemrégiben felújított villamospályát. A konferencia innentől kissé átlényegült, szétesett.
Egyrészről az önkormányzat és az MKV vezetői próbálták megértetni a résztvevőkkel, hogy nem várhatnak a körülbelül fél év múlva legördülő villamosra, melynek azután még a próbajáratása is hátra van. A miskolci utcákon futó, próbaútját végző Tátra villamos ugyanis kézzelfogható tény, míg egy majd elkészülő Ganz villamos nem. Ugyanakkor a Tátra villamos ára negyede, ötöde a Ganzénak, persze azért is, mert már egy évet futottak. Végül pedig az önkormányzat már tíz ilyen villamos megvásárlására mondta ki az igent.
Másrészről viszont a Ganz-Hunslet azzal érvelt, hogy csak a név maradt meg a Ganzból, semmi egyéb nem. Így nem vállalják a felelősséget az elmaradt szállításért. Most viszont azért jöttek, hogy munkalehetőséget ajánljanak fel, és hogy a villamosgyártáshoz beszállítókat keressenek ebben a munkanélküliséggel sújtott régióban. Az is mellettük szól, hogy ez az együttműködés hosszútávon megtérülne, hisz az országban termelne értéket, nem pedig külföldön.
E vita mellett igen eltörpült a környezetvédelem szerepe, vagyis az energiatakarékosság, a kisebb szennyezés, és nagyobb kapacitása, ami miatt egy lehetséges közlekedési alternatívát látnak a villamos közlekedésben a zöld szervezetek. Ezen tömegközlekedési eszköz elterjesztésének kérdését már csak azért sem árt feszegetni, mert ma Magyarországon mindössze négy városban van villamos.

Nagy Andrea


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.