kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Lágymányosi autósztráda
A trójai faló

Mint a történetből tudjuk, ez egy cseles jószág, katonák rejtőznek el benne, és amikor a megtévesztő külső segítségével a kapun belülre kerülnek, kibújnak és elfoglalják a várat.
Ha a híd elég sok embernek tetszik, és ha végül már a Kormányzat is firtatni kezdi, hogy is van ez, miért nem lehet semmiképpen sem délebbre, teszem azt a Galvani útnál megépíteni, úgy hogy a Csepel-szigetet is érintse, akkor jön a Faló, mégpedig két lábon.
Mindenekelőtt egy költség-összehasonlítással, miszerint Lágymányosi híd sokkal olcsóbb. Nem egyszerű dolog ezt így kiszámítani, hiszen e jeles hídhoz két emeletnyi, 3 km-es töltés és bonyolult műtárgyak sokasága is tartozik. No de a tudomány mindent megold. Lábakra kell végig állítani a Galvani utat, és így persze hogy nagyobb a költség.
Azután szét kell hinteni azt, hogy a Lágymányosi híd a „vasúti híd pilléreire" fog épülni. Még papír is van arról, hogy a MÁV mindörökre lemond legfontosabb hídjának tartalékpilléréről. (Hihetetlennek tűnik, hiszen még egy bakterházról se szívesen szokott lemondani ám mégis így történt.)
Ettől aztán meg is tört a kormányzat, áldást és pecsétet adott a Lágymányosi hídra.
Pénzt nem, nem volt már neki (Tengiz, eocén, vízlépcső, kohászat elvitte).
A vasút mindenesetre azonnal visszavonta lemondását a pillérről, megint kell neki, de a fő cél ezzel el lett érve: 1987-es ÁTB-határozat van a hídról, maga Marbthy elvtárs írta alá (a vízlépcsős). Erre most már bármikor hivatkozni lehet, előbb-utóbb pénz is lesz, majd akkor immár visszavonhatatlanul erre fogjuk költeni. Ám ekkor jött a rendszerváltás, és az az átkozott Galva-ni-híd megint csak felbukkan a fejekben.
Sőt, más baj is történt. A Világbank intrikái következtében, aki mást nem volt hajlandó finanszírozni, megépült egy új déli híd, az MO-ás - és ez jócskán elvezetné a forgalmat! Még szerencse, hogy nem lehet megközelíteni. Szerencse és érdem - kell helyesbítenünk. Ha az alatt a négy év alatt, amíg épült, vagy az alatt a másfél év alatt, mióta átadták, valaki rákölt néhány tízmillió forintot, annyit, amennyi tankolás közben mellémegy (a Lágymányosi híd tervezésére negyedmilliárdot költöttek), akkor ma egyszerűen meg lehetne közelíteni ezt a hidat, és elveszne a Lágymányosi híd legfőbb érve, hogy ugyanis „mennyire lehetetlen itt a közlekedés".
Ez tehát sikerült, de ma már kevés egy igazi falóhoz. Szerteágazó stratégia szükséges, amelynek elemei az alábbiak.
1.) Az új illetékes, a Fővárosi Közgyűlés, elfogad egy határozatot két híd egyidejű építéséről. Elég baj, de a Galvani híd előkészítésének némi késleltetésével azért lehet itt eredményt elérni.
2.) Ha már így, az egérúton, visszajött a már-már elveszettnek tűnő Lágymányosi híd, akkor meg lehet tervezni a Galvani-hidat használhatatlanná. Két titka van ennek. Nem tervezzük meg a folytatását az Illatos út és
az MS autópálya irányába, s nem vezetjük be a csepeli gerincutat sem a Hungária-körútba. Ilyen módon a Kvassay úti nagy forgalmi dugó lehetetlenné és értelmetlenné teszi a forgalomnak ilyen irányú továbbvezetését.
Így igazolható - egyelőre - hogy a Galvani híd nem sürgős. Későbbre marad annak megmutatása, hogy egyáltalán nem is fontos. (Jó, ha addigra már elkezdik építeni a Lágymányosit.)
3.) Mi is a baj azzal az átkozott Galvani híddal? Az, hogy még elszívná a forgalmat kedvencünktől, ami nem is csak maga a híd, hanem a Hamzsabégi autópálya. (Ma még titkolni kell ezt a végcélt. Első lépcsőben elég, ha a parkot megszüntetjük, lebetonozzuk, városi főutat építünk a helyén. Ha ez sikerült, akkor jöhet a következő lépés, ami nem egyéb, mint maga a HÍD).
4.) A Lágymányosi híd kicsinek van elkönyvelve, ki tudja miért, hiszen 2 x2 közúti sávjával és a kétpályás villamossal épp akkora, minta Margit-híd. Ám az igazi zsenialitás nem is a dialektikus szóhasználatban van (végülis tényleg kisebb, mint mondjuk a San Francisco-i Golden Gate), hanem abban, hogy a villamost nem építjük meg, mivel kiderül róla, hogy „forgalmilag nem indokolható". Azon kívül „nincs rá pénz, és így kénytelenek leszünk jóval olcsóbb tömegközlekedési létesítményt építeni (van már előzetes becslés pl. arról, hogy a metró fele annyiba kerülne, mint a villamos...) És ekkor - ott van a 2 x3 közúti gépjármű-sáv, hatalmas áteresztő kapacitással, amire nincs megoldva a forgalom rávezetése, pang a híd, miközben a többi belső híd olyannyira túl van terhelve!
Maradhat ez így? Á!
Jöhet tehát az immár kivédhetetlen Hungária-Hamzsabégi autósztráda, teherautóival, kamionjaival. Jöhetnek az újabbnál újabb megbízások az autóút emeletes csomópontjainak kiépítésére.
Jöhet a kontinens forgalma át Lágymányoson! Az itt élők meg mehetnek.

Miklóssy Endre


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.