kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Utcafoglalások Németországban

Egyre erősödnek a tiltakozások a Németország útjain a szünet nélkül növekvő gépjárműforgalom miatt. 1970 és 1990 között a gépjárművek száma megkétszereződött: csupán az egykori Nyugat-Németország területén 31 millió személygépkocsi és 1,5 millió nehéz tehergépkocsi közlekedik.
Az emberek kezdenek fellázadni a szennyezett levegő, a zaj, a gyorshajtás és a számos baleset miatt. Az ország területén összesen 3000 állampolgári csoport foglalkozik alternatív közlekedési rendszerek kidolgozásával, és szaporodnak a kézzelfogható tiltakozások is, gyakran utcafoglalás formájában.
Nemrég Hamburgban a helyi lakosok mintegy 30 fontos főútvonalat és útkereszteződést zártak le. Emberek százai vettek részt ebben a demonstrációban, hogy a közúti forgalom visszaszorítását követeljék, 30 km/óra sebességkorlátozással a lakott területeken, és hogy a levegőszennyezés ellen tiltakozzanak.
A tüntetők külön buszsávokat, az útfelületek csökkentését, jobb kerékpárutakat, "gyalogosbarát" forgalomirányítást, és a városi teherautó-forgalom korlátozását követelték. Néhány utcán a "vesztegzár" napokig tartott, és gyakran a hatósággal és az autósokkal való nyílt összetűzéshez vezetett.
A tiltakozások 1991. augusztusában kezdődtek, amikor Hamburg központjában, a Stresemann úton halál-ragázoltak két kisgyermeket. Az ezt megelőző 20 hónapban 460 baleset volt ezen az úton, és 210 ember sérült meg. Körülbelül 50 ezer személygépkocsi és 6 ezer teherautó halad át itt naponta, egy négysávos főúton, mindkét oldalon hatemeletes házakkal határolva.

Szintén az utóbbi időben a városi környezetvédelmi osztály felszerelt egy mérőállomást a Stresemann út levegőszennyezettségének megfigyelésére, egy EK-irányelvnek megfelelően, amely szerint ajánlott minden 50 ezer lakosra felszerelni egy ilyen állomást. Ugyanez az irányelv kimondja, hogy ahol a Közösség határértékeit túllépik, a tagországok kötelesek mérsékelni a forgalmat. A mérések kimutatták, hogy a Stresemann úton a nitrogén-dioxid koncentrációja rendszeresen túllépi az EG 200 mg/m 3 -es határértékét.
Az emberi egészség védelme érdekében a Német Mérnökök Közössége (Verein Deutscher Ingeneure) közzé tette a megengedhető maximális imissziós koncentrációkat (MIK-értékek). A NO2 ajánlott 24 órás átlagértéke 100mg/m 3 .
1990-ben a Stresemann úton ezt az értéket 168 napon lépték túl, 308mg/m 3 -es csúcsértékkel. A MIK félórás átlagra megállapított értékét 127 nap alatt 1471-szer lépték túl, a legnagyobb érték 495mg/m 3 volt.
Amikor tavaly nyáron ezek a tények nyilvánosságra kerültek, levéláradat indult meg az újságok felé, és az emberek sok városban tiltakozni kezdtek saját körzetük közlekedési káosza miatt, mondván: "Németország tele van Stresemann utakkal."
A politikusok nagyon lassan reagáltak a közvélemény változására. Bár volt szó egy általános sebességkorlátozás bevezetéséről, az azonnali döntés valószínűtlen. Jelenleg a kormány minden erőfeszítése arra irányul, hogy Németország keleti részét a nyugatihoz hasonló úthálózattal lássa el.
A környezetvédők követelik, hogy a közúti közlekedést a valódi áron fizesse meg mindenki. A szakértők kimutatták például, hogy a teherautók csupán 10%-át fizetik ki az általuk okozott útrongálásnak és környezeti károknak.
A heidelbergi Környezet- és Jövőkutató Intézet szerint az NSZK-ban minden személyautó évi 6000 DM támogatást kap az államtól. Összességében a közúti közlekedés költségei évi 250 milliárd márkát tesznek ki, míg az adóbevétel csupán 40 milliárd márka körül van.
Reinhold Pape
További információk: Robin Wood, Att. Dirk Matzen, Nernstweg 32, D-2000 Hamburg 50, Németország.
(Acid News, 1991. december)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.