kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Üzemanyagok és kipufogógázok hatása az ember egészségére

Ausztrália nagyvárosaiban, elsősorban Sydneyben és Melbourne-ben a budapestinél is nagyobb légszennyezés, különösen a városok belső területén. Emiatt adott otthont az ausztrál környezetvédelmi minisztérium "Az üzemanyagok és kipufogógázok hatása az ember egészségére" című nemzetközi konferenciának, amelyet az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP), a Vegyi Biztonság Nemzetközi Programja (IPCS), az Egészségügyi Világszervezet (WHO), a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) és az ausztráliai "Tiszta Levegő" Társaság rendezett. Több mint húsz ország képviselői gyűltek egybe immár második alkalommal, hogy összegezzék a témával kapcsolatos jelenlegi ismeretanyagot, felmérjék a különböző országokban foganatosított megelőző intézkedések hatásosságát, és ajánlásokat dolgozzanak ki a lehető legalacsonyabb ráfordítással megoldható technikai és közlekedésszervezési módszerekre.
Az egyik legjobb példaként Japán említhető: több ezer gyermekre és felnőttre kiterjedő vizsgálatot végeztetett három nagyváros, Tokió, Jokohama és Oszaka önkormányzata. A vizsgálatok kimutatták, hogy a közúti forgalom növekedésével arányosan fokozódott a krónikus légúti betegségekre utaló tünetek száma, rosszabbodott a légzésfunkció. Már 1974-ben elhatározták az ólommentes benzin egy éven belüli kötelező forgalmazását, mert ezzel nem csak az ólomszennyezést küszöbölhették ki, hanem lehetővé vált a katalizátorok felszerelése a gépkocsikra, ami a nitrogéndioxid-koncentráció szinten tartásához is elengedhetetlen volt. A szénmonoxid-szennyezés jelentősen mérséklődött: a 15 forgalmi szennyezést mérő állomás éves átlagos CO értéke az 1974. évi 5 ppm-ről 2,4-re csökkent, és azóta sem emelkedett. Jelenlegi legfontosabb feladatuknak gépjárműforgalom légszennyezését csökkentő szabályozási rendszerek kialakítását tartják, beleértve a gépkocsi-vásárlás korlátozását is.
A konferencia igen sokrétű és csaknem 500 oldalnyi háttér dokumentációjából most az üzemanyagtöltő állomásokra vonatkozóan szeretnék néhány adatot ismertetni:
Jól tudjuk, hogy jelentős a üzemanyag-veszteség történik a benzin- és gázolajtartályok feltöltésekor. Az üres tartály légtere telített a kigőzölgésből származó illó szerves vegyületekkel, és amikor a folyékony üzemanyagot betöltik a szállító kocsiból, ez a gázállapotú keverék kikerül a környezetbe. Ugyanez a jelenség játszódik le egy-egy gépkocsi tankolásakor. Mivel a benzint alkotó keverék egyes összetevői nem egyformán illékonyak, a környezeti levegőbe jutó szerves illó vegyületek aránya eltér az üzemanyag összetételétől. Ehhez a adódnak hozzá a gépkocsik kipufogógázai, amelyek a fokozatos előrébbállás, a többszöri indítás miatt jóval nagyobb koncentrációban fordulhatnak elő, mint a jármű folyamatos haladása esetén. Bár a gépkocsivezetők csak rövid ideig tartózkodnak a töltőállomáson, a környezetben élő lakosság expozíciója jelentős lehet, különösen szélcsendes időben, amikor kisfokú a légszennyező anyagok hígulása.
Az Egyesült Államokban 100 önkiszolgáló állomás adatait átlagolva az alábbi adatokat nyerték: (mg=m 3 ; zárójelben a magyarországi — 24 órás — határértékek)

Mind a négy illékony szerves anyag koncentrációja meghaladta a megengedett határértéket.
Magyarországon a korszerűtlen gépkocsi állomány és töltőállomások miatt ezek az értékek feltehetően jóval magasabbak. Tehát a tűzveszélyességi okokon kívül a légszennyezés miatt is célszerű a töltőállomásokat lakott területen kívülre helyezni. A gépkocsik számára általában itt is útba esik a töltés, és legalább ez az elkerülhető szennyező forrás nem rontja tovább az amúgy is súlyos környezeti ártalmakkal küszködő nagyvárosok levegőjét.
Országos Közegészségügyi Intézet


Farkas Ildikó Dr.


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.