Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség állásfoglalásáról
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (melynek, mint ismeretes, a Magyar Közlekedési Klub is tagja) a napokban tette közzé programját, amelyben az európai közlekedéspolitika gyökeres átalakítását javasolja. A program egyúttal a szövetség válasza az Európai Közösség által nemrég nyilvánosságra hozott, A fenntartható mobilitás stratégiája című ún. Zöld Könyvre.
Ebben a dokumentumában az Európai Közösség végre a valóságnak megfelelően mutatja be a közlekedés által okozott környezeti ártalmakat, elismeri, hogy a helyzet súlyosbodása várható, és hangsúlyozza, hogy az Európai Közösség közlekedéspolitikájának célja a "fenntartható mobilitás" megteremtése. Ugyanakkor az anyagban nem szerepel, mit értenek "fenntartható mobilitás" alatt azaz, mekkora az a terhelés, amelyet a környezet visszafordíthatatlan károsodások nélkül elvisel , és hogy mit kell tenni a közlekedés terén annak érdekében, hogy ez a terhelés ne haladja meg a megengedhető szintet.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség álláspontja szerint a közlekedéspolitika meghatározásakor a legújabb tudományos kutatások eredményeit kell alapul venni, amelyek megállapították: a környezeti (és ezzel együtt a gazdasági) összeomlás elkerüléséhez Európában kén-dioxid-kibocsátást 90%-kal, a nitrogén-oxid-kibocsátást 75-90%-kal, a szén-hidrogén-kibocsátást 75%-kal, a szén-dioxid-kibocsátást pedig 60%-kal kell csökkenteni (feltételezve, hogy az erdők állapota nem romlik tovább, hiszen ez utóbbi esetben a csökkentés még nagyobb kell, hogy legyen). E célok elérésére a Szövetség többek között az alábbiakat javasolja:
Az egyes gépjárművek adóját a károsanyag-kibocsátásnak megfelelően állapítsák meg.
Az üzemanyagok fogyasztási adóját literenként 0,50 ECU-vel (50 forinttal) növeljék.
Az autópályákon 100 km/óra, a településeken többnyire 30 km/óra, egyes helyeken 50 km/óra legyen a legnagyobb megengedett sebesség.
Az Európai Közösség pénzeszközeit a felszíni tömegközlekedés fejlesztésére fordítsa, és ne támogassa az autópályák és repülőterek építését.
Az árufuvarozásban a vasút és vízi szállítás élvezzen elsőbbséget.
A Szövetség szerint az a tény, hogy a gépjármű-közlekedés résztvevői nem fizetik meg mindazokat a károkat és költségeket, amelyeket okoznak, szöges ellentétben van az Európai Közösség alapelveivel, súlyos torzulásokhoz vezet a tagországok kereskedelmében és indokolatlanul sérti a versenysemlegességet a gazdasági életben. Ezért a Szövetség úgy véli, hogy javaslatai teljes összhangban vannak az Európai Közösség hosszú távú céljaival.
|