kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Gazdátlan kérdések — illetékesre várnak

1992. augusztus 18-án a Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetségének nyári táborába, Nagykőrösre voltam sokadmagammal hivatalos, egy kerekes fórumra. Sokadmagammal, mert jelen voltak a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium, a Közép-Tisza-Völgyi Környezetvédelmi Főfelügyelőség, a Nagykőrösi Önkormányzat, az Országos Rendőr-főkapitányság, az Országos Testnevelési és Sporthivatal képviselői. A fórumra alaposan felkészültek a kerekesek, hisz igen sok KRESZ-szabály módosítására kérdeztek rá, majd a kerékpárutakkal kapcsolatban záporoztak a kérdések, végül még egy sportpolitikai újdonságot is megtudhattak az egybegyűltek.
A KRESZ leginkább feszegetett része a buszsávok használata volt. Mint Fekete Sándor rendőrszázadostól megtudtuk, a buszsávokban hallgatólagosan megengedett a kerékpározás, de a kerékpárosra nem vonatkozik a busznak szóló jelzőlámpa.
Igen nagy vita alakult ki a kerékpárút használatáról is. Hiába a KRESZ-szabály, hogy azon csak a kerékpáros közlekedhet, a gyakorlati példák százával bizonyítják, hogy pl. a Békásmegyert Szentendrével összekötő kerékpárúton motorosok száguldoznak, gyalogosok mennek, no meg kutyát futtatnak az emberek. Egy hozzászóló javaslata szerint a táblákra csak azt kellene kiírni, hogy itt is a KRESZ-szabályok érvényesek. Mindenesetre, ha ez az egyszerű megoldás nem hoz eredményt, akkor talán az önkormányzat tehetne valamit.
Persze jó ott, ahol legalább kerékpárút van. A kerékpárosok Nagykőrösön végre otthon érezhették magukat, hiszen az emberek barátságosak, napi közlekedési eszközük a kerékpár lévén, az emberközeli közlekedésnek köszönhetően még nem rohannak el egymás mellett. Itt aztán minden bolt, posta, áruház, közintézmény előtt ott a kerékpár-tároló, van hova lakatolni az egyébként sem luxus bicikliket. Nem így Budapesten, vetette fel egy kérdező, ahol a kerékpárosok száma egyre nő, de tárolók, támaszok nincsenek. A járdán a gyalogosok sem férnek el az autóktól, nemhogy a kerékpárok kapnának helyet. Mikor lesz végre kerékpár-parkoló a megfelelő helyen? Ez a kérdés megválaszolatlan maradt.
Nemcsak Budapestre vonatkozott a következő kérdés: mikor lesz lehetőség a többi HÉV vonalán is kerékpárt szállítani?
Valamint: a MÁV mikor vezeti be a kerékpárral történő együttutazást? — Nem a poggyászfeladásra gondolt a kérdést feltevő, mert az, mint mondotta, nem biztosítja a minőségi szállítást.
Ezek a kérdések is válasz nélkül maradtak, annyi kis kiegészítéssel, hogy az MKTSZ már felvette a MÁV-val a kapcsolatot, de a döntésekkel a szabadságolások miatt várni kell őszig. A KHVM képviseletében Gál Mária ígéretet tett, hogy addig is továbbítja az illetékesek felé a kérdéseket.
Szerencsére azért válaszokat is kaptunk, pl. az útalap-törvénnyel kapcsolatban megtudhattuk, hogy a kb. 400—500 millió forint kevesebb mint 100 km kerékpárút építését teszi lehetővé az idén. Azokat az önkormányzatokat, amelyek még évekkel korábban beadták építési igényeiket, valamint némi terhet vállaltak a költségekből, hozzájárulásaik nagyságától függően sorrendbe állították, és így osztották fel az idei keretet. Az 1993-as keretre ősszel írják ki a pályázatot az országos lapokban, illetve megküldik az önkormányzatoknak. Arra azonban nyomatékosan felhívta a figyelmet a Közlekedési Főosztály előadónője, hogy csak műszaki megvalósíthatósági tanulmánytervvel, kivitelezési engedéllyel rendelkező kerékpárutakra kaphatnak pénzt az önkormányzatok.
Nagykőrös polgármesteri megbízottja kérte az illetékeseket, hogy a Nagykőröst Katonateleppel összekötő kerékpárút megépítését támogassák. Részükről — mondták — semmi akadálya, amennyiben az stádiumban tart az úttervezés.
Nagykőrös szeretné a szép Pálfai parkerdőben levő tábort a kerekesek paradicsomává fejleszteni, sőt 1996-ra már kerékpárutat szeretnének Budapest—Kecskemét—Nagykőrös, illetve Budapest—Cegléd között.
Igazán jó hírt hallottak a sportmozgalom szerelmesei az OTSH Szabadidő—Sportosztályát képviselő Nagy Józseftől. Az 1993. évi költségvetésből a kormány szándéka egy nemzeti sportalap elkülönítése, amelyet a társadalmi szervezetek sport célú támogatására fordítanak. A keret nagymértékben független lesz az állami pénzektől, főleg a szerencsejátékokból töltődik majd, így folyamatosan pályázhatók lesznek ezek a pénzek. Így legalább azok gondja látszik megoldódni, akik eddig a nyári sport és szabadidős programokat azért nem tudták megszervezni, mert a tavasszal kiírt pályázati pénzek októberben kerültek hozzájuk.
Még több ilyen hasznos fórumot, és a fórumokon más felelős szintű vezetők megjelenését kívánva gratulálok a túrakerekeseknek.
BRINGA MUNKACSOPORT

S. Nagy Andrea


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.