kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Egy lehetséges alternatíva a Lágymányosi híd helyett

Mielőtt még belebetonoznák a Csepel-sziget fölött a Dunába a vasúti híd mellé a Lágymányosi híd pilléreit, szeretnénk egy jobb megoldásra ismételten felhívni a figyelmet.
Önkormányzati keretből már épül a kitűnő út, a 6-os folytatása. Ezt az utat most a Lágymányosi híd miatt építik nagy buzgalommal. A Galvani út vonalától északi irányban akarják innen felhömpölyögtetni a forgalmat egy szerencsétlen lakótelep mellett (Szerémi út) 2x3 sávon, ugyanis a Budafoki út már nem bírná el a többlet forgalmat (így is eléggé leterhelt), a Duna felöli oldalon pedig a Kelenföldi Hőerőmű foglalja el a helyet...
Ezt az irdatlan forgalmat egészen a Lágymányosi lakótelepig hoznák be, derékszögű kanyarral, a lakóházak melletti lejtővel vezetve fel a hídra. Arra a hídra, amelyet ugyanazok a tervezők rajzoltak meg, akik korábban ennek a nyomvonalát a Hamzsabégi úton két emeletnyi magas töltésen, a lakótelepi házak mellett, a park elpusztításával képzelték el, rajta vezetve át az M1—M7 autópályák országos tranzit-forgalmát a "külső körútnak" elkeresztelt Hungária körút felé. (Erről az álmukról még most sem mondtak le a tervezők: a Hamzsabégi úti park "megnyitása" I. rendű városi útként a legújabb RRT-ben is feltünt szép csöndben...)
Igaz, az ominózus Budaörsi úti szakaszt (amely mellett magas házakat akarnak építeni) autópályából visszafejlesztenék I. rendű városi úttá, de azon az áron, hogy az Andor utcai lakótelepen és az őrmezei lakótelep mellett csapolnák meg 2x2 sávval.
Az említett útvonalakon több budai lakótelep "fejlődne" eddigi 2x1 sávos vagy zsákutcás-szervízutas, parkos "alárendeltségből" belvárosiasan fullasztó-süketítő főúttá.
A lágymányosi híd pillérei között 46 méter hosszú, 98 méter széles folyósók jönnének létre, a már ma is próbára tett vontatóhajóknak újabb súlyos nehézségeket okozva. Így gördítenének akadályt akörnyezetkímélő vízi szállítás elé, miközben a füstokádó és dübörgő kamionoknak újabb és újabb utakat építenek.
Nem lehet csodálni, hogy a XI. kerületi Önkormányzat február végén határozattal mondta ki a Galvani híd elsőbbségét. Az említett káros hatások elkerülésén kívül a Galvani híd a megfelelő infrastruktúra nélkül jelenleg kihasználatlan iparterületek felértékelődését is eredményezné. A Galvani híd mellett szavazott IX. kerületi Önkormányzat is, mivel nem tudta megemészteni a Kvassay út—Soroksári úti, állandó közlekedési dugókkal küszködő csomópontjának a Lágymányosi hídfővel tovább duzzasztandó tervét, viszont az Illatos úti iparterület térségében területfelértékelődést szeretne elérni.

Lakossági tömegtüntetés a tervezett Lágymányosi híd építése ellen
Csepel Önkormányzata és lakossága is régóta vár arra, hogy rendes híd-összeköttetése legyen a többi kerülettel. A sziget északi területe ennek hiányában nem fejleszthető.
1994-ben elkészül az M0 körgyűrű szakasza a Hárosi hídtól az M1-es autópályáig. Addigra szintén megépül az M6-os, és lakott településeket elkerülve 2x2 sávval meg fogja csapolni a forgalmat az M0-ás Duna híd előtt. Tehát azoknak sem kell majd a szűkítendő Budaörsi úti szakaszt használniuk, akiknek éppen Pest vagy Buda az úticéljuk. Ez még inkább érthetetlenné teszi, hogy miért erőltetik a lakótelepeket átszelő, nyugat—kelet irányú, nagyforgalmú, I. rendű városi utak megépítését.
Mennyivel egyszerűbb lenne a 6-os úttal megcsapolt forgalmat egy megfelelően megtervezett Galvani hídra vezetni, és a csepeli gerincút érintésével az Illatos út környékén átvezetni Pestre! Így már Kispest-Erzsébet határút vonalában eloszlana úticélja szerint a nagy forgalom. A Hungária körútból sem kellene autópályát csinálni. A Galvani út és az Andor utca pedig megmaradhatna 2x1 sávval.
A Levegő Munkacsoport 1992. szeptember 14-én levélben felkérte a Fővárosi Önkormányzatot, hogy széles körben meghirdetett kiállításon mutassa be a Galvani híddal kapcsolatos pályázatra beérkezett terveket. Talán éppen ezek között találunk majd olyat, amely megvalósításával megkímélhetjük a lakott városrészeket a nagy forgalomtól.

Schnier Mária


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.