kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A kerékpáros lámpa zöldre vált?

1992. október 5.-én kerékpározás ügye mellett elkötelezett társadalmi szervezetek és a közlekedési tárca képviselői tárgyaló asztalhoz ültek . Sajnos az asztalnak két oldalára, mely óhatatlanul hovatartozást sugallt.
A helyettes államtitkártól kimerítő tájékoztatást kaptunk a korábbi évtizedek kerékpár-közlekedési politikájáról, az 1992-es kerékpárút-pénzről, valamint a tárca által kezdeményezett útalap-törvény módosításáról, mely 1993-ra lesz érvényes, amennyiben az Országgyűlés elfogadja.
A KHVM még 1990-ben távlati (15 éves) fejlesztési terveiben akkori árakon 4,5 milliárd forint értékben 1600 km kerékpárút megépítését tervezte, kizárólag csak a baleseti kockázat fennállása miatt. Miután az Országgyűlés májusi döntése előtérbe helyezte a kerékpárutak építését, ez a hossz valószínűleg nő. Ma Magyarországon kb. 550 km kerékpárút van, melyről pontos katasztere még a Minisztériumnak sincs. A kerékpáros helyzetképet némileg javítja, hogy az árvízvédelmi töltéseken, az ott kinn lévő behajtani tilos táblák ellenére, lehet kerékpározni. Ez az engedély nem érvényes minden gátra, de így is legalább 3900 km összhossz kerékpározható. Elvileg nincs akadálya annak, hogy a további mintegy 6000km-nyi árvízvédelmi töltést is járhatóvá tegyék a kerékpárok számára, ehhez azonban több pénzre lenne szükség.
A tárca az Útalap májusi elfogadásakor kissé megzavarodott, és saját bevallása szerint is sokszor ellentmondásosan nyilatkozott a kerékpárút-pénzekről. Mint mondták, az útalapról szóló törvény parlamenti megváltoztatásával egy sor dolog tisztázatlan maradt, annyira, hogy a számításba is hiba csúszott. A KHVM az önkormányzatok kerékpárút építésére szánt pénzét (kb. 120-130 millió forintot) befizettette az útalapba, és az így megnövekedett alap 5 százalékát adták kerékpárutakra, de az eredeti alapnak csak 3,6 százaléka fordítódott volna erre a célra. Számításaink szerint 23 km kerékpárút meg nem épülését jelenti az önkormányzati pénz befizettetése. Erre a felvetésünkre nem kaptunk kielégítő választ. mindenesetre az tény, hogy 1992-ben kevesebb, mint 100 km kerékpárút épül összesen 470 millió forint értékben.
A közlekedési tárca ősszel beterjesztett módosító indítványában az 1993-ban képződő útalap csak az új út építésére fordított pénzeszközeinek (a teljes keret 40 százalékának) 5 százalékát javasolja kerékpárutak építésére. Igy állami pénzből jövőre is csak 100 km körüli hosszban épülhet kerékpárút. Az így képződő keretet egy tárcaközi bizottság fogja elosztani, melyben képviselteti magát a közlekedési, a környezetvédelmi, a belügyi tárca, valamint helyet kap a bizottságban az idegenforgalom és a társadalmi szervezetek két képviselője is. (Az, hogy kik képviseljék a kerékpáros szervezetek véleményét egy ilyen plénumon, igen nehéz kérdés, melyet az ott megjelent kerékpáros szervezetek képviselőinek kell megválaszolni.)
1992. októberében írják ki a pályázatot, az 1993-as I. félévi keretre. Meghirdetik a belügyi tárca és a közlekedési tárca értesítőjében, valamint megjelenik egy felhívás az önkormányzati értesítőben is. Az önkormányzatok min. 20, max. 80 százalékos hozzájárulását feltételezi a pályázat. Az igényelt útszakasz aszerint kap elsőbbséget, hogy az mennyire illeszkedik egy országos hálózathoz, és milyen széles réteget érint. A tárca becslései szerint a jövőben átlagosan 50 százalékos önkormányzati tehervállalás esetében összességében 940 millió forintból épülhet kerékpárút, kb. 240 km hosszban.
Óhatatlanul felmerül az a kérdés, lesz-e elegendő helyi pénzforrás, lesz-e helyi erő, azaz lesz-e elég pályázó? A forrás lehet akár pénzbeli (nemzetközi, hazai alapítványi, vállalkozói), lehet hozzájárulás, lényeg az, hogy ne állami pénzeszköz legyen. Kérdés az is, hogy az országban elszórtan épúlt útszakaszok hogyan formálnak majd hálózatot. Lehetőség nyílik majd arra, hogy a szomszédos községek egyútt pályázzanak, így ők valószínűleg a községek közötti közlekedésre is nagy hangsúlyt fektetnek, s ezzel tulajdonképpen a hálózatnak egy kis darabja készülne el.
Emellett a tárca megbízta az UVATERV-et, hogy készítse el Magyarország kerékpárút-hálózatának tervét. Ez talán a jövő év elejére el is készül. Munkacsoportunk tervező kollegái mindenesetre hiányolják, hogy erre a feladatra nem nyíltan hirdettek pályázatot.
Összességében tehát a jövő évi , kerékpárút építésére tervezett keret nem sok, és nagyban függ a helyi erők mozgósíthatóságától. A természetbarátok felajánlották, hogy helyi szervezeteiken keresztül az önkormányzatok figyelmébe ajánlják a pályázati formát. A hivatalok is mindent elkövetnek a népszerűsítés végett.
Ahhoz, hogy az országban minél többen, minél több helységben felismerjék a kerékpározásban rejlő mozgási, aktív pihenési, sportolási, közlekedési lehetőséget legalább az kell, hogy a kerékpáros szervezetek egységesen lépjenek fel. Erre szeretném felkérni a tárgyaláson megjelent valamennyi szervezetet, valamint arra, hogy a kerékpáros képviselet megteremtése érdekében ismét találkozzunk.

S. Nagy Andrea


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.