kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kerékpáros tanulmányút Amszterdamban

Amszterdam városmagja körül megépültek a gyorsforgalmi utak, autópályák. A belső városrész új funkciót kapott, vegyes használatú lakóutcák a1aknítak ki. Az eredetileg gépjárművek számára épített utakból bátran elvettek a kerékpárforgalom számára. Mindezt tehették, mert az amszterdami közlekedéspolitika első helyre teszi a tömegközlekedést, utána a kerékpáros közlekedést, majd a gyalogos forgalmat, és csak negyedik helyre az autós közlekedést. Ez érezhető is a város arculatán, mert minden közlekedési eszköz megtalálható a városban. Nem használják kizárólagosan csak az egyik közlekedési módot, de célirányos korlátozások vannak.
Véleményem szerint a kerékpározás akkor lendülhet fel, ha kerékpárút-hálózat létezik. Nem a kiépített kerékpárúthossz számít, hanem az összefüggő hálózat, ahol a főhálózatot 400 méteren belül el lehet érni. Emellett lényeges a háttér megteremtése. Amszterdamban a Városháza támogatja a központi kerékpártárolók létesítését, és ingyen ad területet további, helyi tárolókhoz. Persze a kerékpározás terjedésében nagy szerepe van a közvélemény tájékoztatásának is. Rákényszerítik az állampolgárt, hogy vizsgálja meg a közlekedése lehetőségeit, a választott közlekedési mód következményeit.
A kerékpáros társadalmi szervezetek erősek, érdekeiket érvényesíteni tudják Hollandiában. Így igen szoros együttműködés alakult ki a Városháza, a társadalmi szervezetek és a sajtó képviselői között a témában.
Egy kerékpárút tervezésének sorrendje Amszterdamban a következő: problémavizsgálat, tanulmányterv készítése, egyeztetés a városi Bringa munkacsoporttal, egyeztetés az érintett terület lakóival, belső városházi szakértők véleménye, és végezetül a kiviteli terv elkészítése. Erre az időt sem sajnálják, sokszor egy év is eltelik, míg átmegy a különböző lépcsőkön a terv.
A kerékpározás fejlesztésének több területen egyidőben kell elindulnia. Fontos mind a politikusok meggyőzése, mind a sajtó segítségével nyilvánosság teremtése, mind a műszaki területek szakmai színtű befolyásolása. Ezeken á területeken a Bringa munkacsoport hatalmas lépéseket tehet, ha a társadalmi, szakmai elismertséget kivívja. Az anyagi bázist mielőbb meg kell teremteni, és tekintélyes számú aktivistát, tagot kell felsorakoztatni.
Végezetül talán meg kell fontolni, hogy alakítsuk meg a "Védtelen Közlekedők" klubját, hogy a gyalogosok, mozgássérültek, kerékpárosok érdekeit együttesen tudjuk érvényesíteni. (Ez a Magyar Közlekedési Klubnak is a legfontosabb célkituzése - a szerk.)
Pej Kálmán



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.