kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Környezetvédelmi szupervizsgálat Németországban

Németországban a Környezetvédelmi Hivatalnak 1990. óta van egy programja, mely szerint évente 50 járműtípust kívánnak (előírt szempontok szerint) minden részletében megvizsgálni. Ennek menete, hogy a hivatal meghatározza,mely típusok milyen darabszámban kerüljenek mintavételszerűen tesztelésre. Ezek általában 10 és 50 ezer km futásteljesítmény között vannak, és először azt kell megállapítani, hogy a hosszabb használati idő után is tudják-e tartani az előírt kipufogógáz-értékeket, illetve változott-e, romlott-e a modellre jellemző érték. Ha ezek nincsenek rendben, további két darabot vonnak be a vizsgálatba, és az összes jármű mélyrehatóbb szerkezeti átvizsgálása veszi kezdetét. A gyártónak vagy az importőrnek lehetősége van a vizsgálatot vezető ill. végző mérnökök előtt az autót beállítani vagy szükség esetén megjavítani. Ezután a Környezetvédelmi Hivatal és a gépjármű előállítója a vizsgálati eredményt ellenőrzi, a tapasztalatokat megvitatja, a hiányosságok alapján az elhárításra, az azonnali megszűntetésre vonatkozó teendőket, intézkedéseket megfogalmazza, valamint meghatározza, hogy az új modellnél hogyan lehet a jellemző hibák megismétlődését kizárni. Európában az ilyen vizsgálatokat hasonló elvek alapján Svédországban, Hollandiában, és Svájcban törvény írja elő. Az USA-ban az illetékes hatóságnak joga van — közel azonos módon — a járműveket környezetvédelmi szempontból tesztelni, és ennek megfelelően a szakemberek 800 autó vizsgálatát végzik el.
A következőkbe a Németországban most nyilvánosságra hozott 23 modellről szóló vizsgálati eredmények alapján készült jelentésből ismertetnék néhány hasznos, tanulságos problémára utaló adatot, illetve megállapítást. A vizsgálatba bevont járművek közül 16 modell szabályozott keverékképzésű katalizátorral volt felszerelve. Hat modell az első mérések tanulsága szerint megfelelőnek bizonyult: Audi 80 (83 kW), BMW 320i (93 kW), Daihatsu Feroza (70 kW), Honda Acord (75 kW), Opel Corsa 1,3i (44 kW), VW Golf 1,6 (51 kW) és 1,8i (66 kW). Két modellnél kisebb karbantartási ill. beállítási munka vált szükségessé ahhoz, hogy megfeleljenek az előírt CO határértéknek: Citroen BX 1,4 (55 kW) és Nissan Sunny 1,6 (54 kW). Az alábbi járművek csak jelentősebb műszaki beavatkozás vagy beállítás után feleltek meg a követelményeknek:
— Az Audi 100 1,8 (66 kW) típusú járművek közül egynek — 53.000 km-t futott — a keverékképzést szabályozó lambda szondájának cseréje működőképtelensége miatt szükségessé vált, majd az új szondával a szabályozás helyreállt, a jármű megfelelő minősítést kapott.
— A BMW 525i (125 kW) jelű járművek egyikénél szintén a lambda szonda hibája miatt a CO megengedett határértékének túllépését tapasztalhatták, de a szonda cseréje után megfelelő mértéket mértek. Egy járműnél — a jelentés lezárásáig — a hibát nem találták meg, három jármű azonban kifogástalannak bizonyult.
— A Fiat Uno 75 (55 kW) típusú jármű öt vizsgálati darabjából három a CO és HC mérések alapján nem felelt meg. A három autón kicseréltek egy sorozat gyertyát, egy levegőszűrőt, két lambda szondát és egy katalizátort, majd a továbbiak során egy fojtószelep-szabályozót kellett beállítani, egy leesett csővezetéket a helyére szerelni, és a kipufogórendszeren két laza csatlakozó-bilincs csavarkötését utánhúzni, majd ezek a gépkocsik is teljesítették az előírt normákat.
— A Ford Scorpio 2,0i (74 kW) egyedek közül egynek katalizátort kellett cserélni, egynél a Ford mérnökei a gyújtásmegszakító hibáját tárták fel és a további kettőnél a kipufogórendszer tömítetlenségét kellett megszüntetni, majd ezek után a járművek a — mérések alapján — megfeleltek.
— A Renault 5 (43 kW) típusú járművek vizsgálatra bocsátott mind a négy darabjánál — a megengedett CO és HC értéket túllépte — a magas károsanyag kibocsátás előidézőjeként a hibás lambda szondák és a nem kellő katalizátorok (rosszul záró szakaszok a ház és a kerámiatest között) okolhatók. A Renault 1989 novembere óta jobb minőségű szondát szerel be, de akinek a gépkocsijában a régi típus van beépítve, azoknak a márkaszervizek a cserét díjtalanul végrehajtják!
— A Volvo 740 (83 kW) modellnek mind a négy vizsgált járműve meghaladta a megengedett kibocsátható HC értéket, a kipufogórendszer tömítetlenségének megszűntetése után azonban mind a négy tesztautó megfelelőnek bizonyult.
— Annál a három, tesztelésre kijelölt, szabályozatlan katalizátorral szerelt járműnél kettőnek — ez esetben Golf 1,3 (40 kW) és Audi 80 1,8 (53 kW) — jelentős beavatkozásra volt szüksége a CO határérték elérésének az érdekében.
— A VW Polo 1,05-nél a kiválasztott öt jármű közül négy volt nem megfelelő (CO), majd a hibák elhárítása után — porlasztócsere, beállítás olajcsere...stb. — a követelményeknek mind az öt megfelelt.
— A sokak által nagyon kedvelt kis "kacsa" bizony nem kifogástalan, mert mind az öt kiemelt 2 CV túllépte a megengedett CO normát és a kemény beavatkozások, javítások ellenére (henger, dugattyú, porlasztó csere... stb.) egy jármű esetében ez sem segített.
E jelentésből a következő általános, de ugyanakkor hazai viszonylatban is hasznosítható megállapításokat tartom még érdemesnek kiemelni: Ma Németországban majdnem minden autó szabályozott üzemű katalizátorral kerül forgalomba. A katalizátor a rendszer legbiztosabb eleme, de a szabályozást és a motor üzemét biztosító többi alkatrészek üzembiztonsága nem kielégítő, ezek az építőelemek gyakran felmondják a szolgálatot, és egy-egy berendezés meghibásodása a rendszer összeomlását idézheti elő. Ezt "elősegíti" a rendszeres karbantartás elmaradása, illetőleg esetenként a hozzá nem értő, szakszerűtlen javítás. Ennek következtében az utakon sokkal kevesebb a "tiszta" kipufogógázt kibocsátó autó, mint azt hinnénk, illetőleg ami kívánatos volna. Ez nem a legörvendetesebb tény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezek a "légszennyezők" még adómentességet is élveznek. Mindezt felismerve az autótulajdonosoknak még rendszeresebben kell a járműveiket karbantartaniuk, a járműjavítóknak pontosan be kell tartani a karbantartási és javítási utasításokat. A gyártóknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk az üzemelő járművekre és ennek alapján kell a széria-hiányosságok megszüntetéséről gondoskodniuk, illetve az érintett járművek kijavítását célzó világos intézkedéseiket megtenni.
Németországban is törvényben kellene előírni a mintavételi ellenőrzéseket, mert az ASU-vizsgálatoknál a katalizátoros járművek sorozat-hiányosságait általában nem állapítják meg. Egy-két esettől eltekintve csak durva hibákat tárnak fel, a jármű teljesen átfogó vizsgálata nem előírás. (Az ASU vizsgálat Magyarországon megközelítőleg a most bevezetett környezetvédelmi felülvizsgálatnak felel meg.)
Nem kis csodálattal és — valljuk meg — néha picit irigykedve nézzük a németeket, hogy milyen pazar, modern járművekkel közlekednek, s nem is gondolunk arra, hogy ezekkel az autócsodákkal mennyi baj lehet. Számomra a jelentés igen tanulságos, mert újra és újra tudomásul kell venni: amit az ember alkot, az nem igazán tökéletes, még akkor sem, ha ez a fejlett Európában esik meg. Nem tökéletesek a technikai berendezéseink, egy-egy részegység, alkatrész meghibásodása minden elképzelésünket, tervünket felboríthatja. Ha számba vesszük e mintavételi tesztre kiválasztott járműveken megállapított hibákat, és azokat összevetjük a mi környezetvédelmi felülvizsgálataink előírásai által megcélzott járműszerkezetek vizsgálatával, akkor egyértelmű, hogy ez a szupervizsgálat igazolja a legjobban, hogy a magyarországi elképzelések helyesek, jó úton járunk. Látva a németek példáját, ahol ezt a szigorú környezetvédelmi intézkedést 1986. januárjában vezették be, és még ma is mennyi problémával küszködnek — jobb és fejlettebb technikai feltételek és anyagi körülmények között, — úgy gondolom, hogy nekünk sem lsz könnyű, és ha az intézkedéstől egyszerre nem várunk túl sokat, akkor nem érhet bennünket csalódás.
Kovács László



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.