kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Egyesült Államok:
Vissza a vasúthoz!

A nagy sebességű vasút létrehozására vonatkozó elképzelések az Egyesült Államokban mind közelebb kerülnek a valósághoz. A nagy sebességű vasúti személyszállítás — akár a hagyományos acélkerekes technológián alapuló új pályák, akár mágnesvasutak kiépítésével — ezer kilométeres távig, a légi közlekedés konkurenciája lehet. A nagy sebességű vasút hívei szerint 150 és 1000 kilométer távolság között a vasút a leginkább gazdaságos és környezetkímélő megoldás. Ennél kisebb távolságra a gépkocsit és a helyiérdekű vasutakat, nagyobb távolságra pedig a repülőt tartják a legalkalmasabb közlekedési eszköznek. A hálózat létrehozását menedzselő társaság elnöke, Robert J. Casey úgy véli, hogy két évtizeden belül az egész észak-amerikai kontinensre kiterjedő gyorsvasúti hálózat jöhet létre.
A nagy sebességű vasúti hálózat létrehozása azonban többszáz millió dollárba kerül, így nem képzelhető el állami segítség nélkül. Tekintettel arra, hogy az amerikai szövetségi költségvetés kiadásai nem növelhetők ily mértékben, a pénzt csak a közúti és légi közlekedés fejlesztésére előirányzott összegből lehet elvenni. Így az ügyben még komoly harcok várhatók. A hálózat kiépítésének hívei jogosnak tartják e forrás igénybevételét, mivel a vasút tehermentesíti a légi szállítást, csökkenti a repülőtér környéki forgalmi dugókat, emellett ezt a megoldást olcsóbbnak tartják, mint új autóutak vagy repülőterek létesítését.
Jelenleg számos amerikai városban, így Chicagoban, Bostonban és Seattle-ben is szó van újabb repülőtér építéséről, meglehetősen nagy ellenállást váltva ki az érintett térségek lakóiból. A gyorsvasúti hálózat hívei szerint abból a 10,8 milliárd dollárból, amibe a tervezett harmadik chicagoi repülőtér kerülne, meg lehetne oldani a Chicagot Minneapolisszal, St. Louisszal, Ditroittal, Pittsburghgel és Indianapolisszal összekötő vasúti pálya korszerűsítését, ami a nagy sebességű vasutak közlekedését lehetővé tenné. Az amerikai vasúti személyszállítást bonyolító vállalat, az Amtrak 11 nagy sebességű vasútvonal kiépítését tervezi, de más cégek is foglalkoznak ezen a téren új beruházások gondolatával. Több vállalat konzorciumot hozott létre Texas államban egy Houston, Dallas és San Antonio között óránként több mint 300 kilométeres sebességű vonatok közlekedésére alkalmas pálya létrehozására.
(Reuter — Napi, 1992. október 6.)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.