kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Környezetkímélő EXPO-építés?

1992. október 27-én a KHVM-ben megbeszélést tartottak a világkiállítás építési forgalmáról, vagyis arról, hogy miképpen lehetne a legnagyobb mértékben tehermentesíteni, megóvni azokat a területeket, útvonalakat, ahol áthaladnának az építőanyagokat szállító járművek. Jelen voltak többek között a Világkiállítási Iroda, az érintett (IX. és XI. kerületi) polgármesteri hivatalok, az ÉPFU Vasúti Szállítmányozási Kft., a KÉV-Metró, a MÁV, a KTM, a Környezetvédelmi Intézet és a MAHART képviselői, valamint a Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub képviseletében e sorok írója is.
Rögtön a megbeszélés elején felszínre került a minisztériumok és önkormányzatok hatásköri bizonytalansága, amikor a KHVM képviselője kijelentette, hogy a deklarált célok érdekében teendő lépések nem a KHVM és nem a Világkiállítási Iroda, hanem a KTM, a fővárosi és az érintett helyi önkormányzatok feladata, a XI. kerületi önkormányzat szószólója szerint viszont a világkiállítási törvény értelmében a kerületnek nincs döntési joga.

A felszólalók mind egyetértettek abban, hogy a nagy tömegű anyagszállítások (kitermelt föld, törmelék, sóder, cement, szerkezeti elemek, stb.) fuvarozását kívánatos lenne minél nagyobb mértékben vasúton és hajón megoldani. Ennek érdekében — ahogy azt a Világkiállítási Iroda képviselője elmondta — a bontás alatt álló Budapest-Dunapart teherpályaudvar egy vagy két vágányát meghagyják, melyet az építkezés alatt iparvágányként használhatnak majd; a budai oldalon is legalább az építkezés idejére megmarad az ott lévő iparvágány. (Erről az ún. nádorkerti iparvágányról közben kiderült, hogy a MÁV tervezi a felszámolását, ami ellen a XI. kerületi önkormányzat tiltakozik, ugyanis később jelentős szerepe lehetne a Budai Malom forgalmában, a nagy mennyiségű gabona és az őrlemények környezetkímélő szállításában.)
Többek, így a Környezetvédelmi Intézet képviselője is panaszolta, hogy még nincsenek kivitelezési tervek, így az anyagszükséglet sem ismert, tehát nem lehet elkezdeni a szállításszervezési elképzelések kidolgozását.
A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub nevében egyetértésemet fejeztem ki a kitűzött céllal, de a megvalósítással kapcsolatban a következő fenntartásaimat fogalmaztam meg:
1.)Nem elég a meglévő iparvágány és a Duna, mint útvonal, hanem az építési területeken a vasúti és hajózási technológiának megfelelő rakodási, tárolási, azaz árufogadási infrastruktúra kiépítése is szükséges, ami többletköltséget jelent. Van-e vagy lesz-e erre költségkeret; ha igen, ki biztosítja ezt?
2.) Valószínűleg tarifaháború kezdődik majd a közút és a két másik, kívánatos közlekedési ág között, amit — állami beavatkozás híján-előreláthatóan a közút fog megnyerni.
3.) Az építkezésekben feltehetően nagyon sok kisebb-nagyobb vállalat fog részt venni, amelyek többnyire rendelkeznek saját teherautó-parkkal, viszont nincs apparátusuk és tapasztalatuk a vasúti és hajózási kereskedelemhez. Ezek a közúti fuvarozást részesítik majd előnyben, hacsak korlátozások, kedvezmények vagy más módszerek hatására nem kényszerülnek rá, illetve nem lesznek érdekeltek, hogy környezetkímélőbb megoldást válasszanak.
Számos javaslat, észrevétel hangzott el:
- A KÉV-Metró meglévő betonkeverő telepe maradjon meg az építkezés idejére.
- A Környezetvédelmi Intézet szerint nem lehet a piaci versenyt teljesen szabadjára engedni. Világszerte szokás, hogy az anyagok kb. 70%-ának szállítását szabályozzák, csak a többinél van szabad fuvatverseny.
- Szükség lenne zaj- és rezgésvédelmi vizsgálatra is, és csak a normáknak megfelelő közúti járművek vehetnének részt az építési forgalomban.
- Kizárólagosan használható útvonalak kijelölésére, időbeli korlátozások bevezetésére lenne szükség. Csak zárt (letakart) járművekkel lehessen szóródó, porzó anyagokat fuvarozni! Az útvonalakat folyamatosan tisztítani kellene.
-A MAHART nem ért egyet azzal, hogy a KHVM ki akar maradni a szabályozásból. Felajánlotta többek között a cement fuvarozására alkalmas uszályparkját és az úszó rakodóberendezéseít.
- A világkiállítás kapcsán kialakítandó fuvarszervezési megoldásokat alkalmazni kellene más nagy építkezéseknél is, pl. hídépítéseknél, metróépítéseknél.
Mint ahogy várható volt, a megbeszélés során nem születtek konkrét döntések, mivel ez — a szervezők szándéka szerint — egy folyamatos egyeztetés sorozat nyitánya volt csupán. Kíváncsian várjuk a folytatást és a számunkra is elfogadható megoldásokat.
Pintér Sándor



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.