Több kerékpáros — jobb városok
Az emberek azt gondolják, hogy Hollandiában azért bicikliznek az emberek, mert sík ország. Ez nem igaz. Magyarország területének 70%-a alföld, mégis kévés kerékpárost találni. A hollandok azért bicikliznek, mert biciklizni akarnak, kerékpárutakat terveznek és pénzt fektetnek bele, így elérik a céljukat.
A Kerékpár Alapterv (Bicycle Master Plan) szerint 2010-re az ország térütetének újabb 30%-a lenne kerékpárúttal ellátva. Ez a terv annak az országos programnak része, amely vissza kívánja szorítani a közúti gépjármű közlekedést és a környezetszennyezést. Egyúttal a, kormány célul tűzte ki a közúti sérülések 40%-os, a halálos kimenetelű balesetek 50%-os csökkentését. A Kerékpár Alapterv egy minisztériumok közötti munkacsoport munkájának eredménye; amely oly módon támogatja a kerékpározást, amiről a magyar közlekedők; vezetők jelenleg csak álmodhatnak. Olyan, kevéssé ismert dolgokkal is foglalkozik a terv, mint a kerékpárlopás; vagy a kormányprogramot támogató kampány a tömegkommunikációban, valamint az a követelmény, hogy 1995-re a kerékpáros közlekedés fontos részt kapjon a Vállalati Utazás Tervben, amelyet több mint SO cég hozott létre.
Habár Hollandiában már a vonattal közlekedők 35%-a érkezik az állomásra biciklivel, a cél az, hogy tovább növeljék a parkolási, kölcsönzési és a vonatokon történő szállítási lehetőségeket. Az esetleges problémás területeket ugyan kizárják a kerékpározásból, de például a csak kerékpárral járható területek észrevehető előnyt fognak élvezni. Különösen fontos lenne, ha a magyar autósok is áttanulmányoznák e dokumentumot, amelyben egyértelmű, hogy a minisztérium nemhogy tisztában van az "elérhetőség" és a "mozgékonyság" közötti különbséggel, de azt állítja, hogy az utóbbi korlátozása alapvető ahhoz, hogy megvalósítsa a kormány célját.
Az összes dokumentum egy új holland várost, Houtent mutatja be példaként, amelyet nem autós-motoros jellegűre terveztek: Az autós forgalom 25%-kal kevesebb, mint az országos átlag; a közúti balesetek száma az átlag harmada. Az élelmiszer-vásárlás is inkább helyben történik, mint a legközelebbi nagyvárosban (Utrecht).
A holland Kerékpár Alapterv angol változata beszerezhető Tom Wellemantól, aki a program vezetője.
Cím: Bicycle Master Plan Engineering Export Divison, PO Box 20906, NL-2500DXHague, Hollandia
|