kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Ütem-tévesztés

A tömegközlekedés a legjobb katalizátor
A Fővárosi Közgyűlés döntött arról, hogy részletes tervet kell kidolgozni a kétütemű gépkocsikból származó légszennyezés csökkentésére. Az előzetes tervek szerint meghatározott összeggel támogatnák új autó vásárlását azon autótulajdonosok részére, akik kétütemű autójukat bizonyíthatóan átadják az autóbontóba megsemmisítésre. Azok részére, akik katalizátorral látnák el kétütemű autójukat, a Fővárosi Önkormányzat kifizetné a katalizátor-vásárlás és -beszerelés 50 százalékát.
A program 1993-ban 250 millió forintba kerülne, amelynek felét a főváros költségvetéséből, a másik felét pedig — ha a környezetvédelmi tárca is egyetért ezzel — az üzemanyagok termékdíjából fedeznék.
Csak üdvözölni lehet, hogy a Fővárosi Közgyűlés konkrét intézkedéseket is kíván hozni a város tragikus légszennyezettségének csökkentésére. Azonban éppen a környezeti állapot súlyossága és a főváros nehéz gazdasági helyzete az, amely megköveteli, hogy az adófizetők pénzét a lehető leghatékonyabban és a leggazdaságosabban használja fel.
A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub december 4-i ülésén a tervezettel kapcsolatban az alábbi vélemény alakult ki.
Mind erkölcsi, mind gazdasági szempontból elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a Fővárosi Önkormányzat közpénzekből százmillió forint nagyságrendű összeggel támogassa az autókereskedőket. Javasoljuk, hogy az Önkormányzat vásároljon a BKV-tól éves bérleteket, és azokat ajándékozza oda a Trabantjuktól vagy Wartburgjuktól megszabaduló fővárosiaknak.
A kétüteműekre szerelendő katalizátorok hatása több szempontból is kétséges. Ezekre a gépkocsikra csak szabályozatlan katalizátorok szerelhetők, amelyek eleve csak részleges kibocsátás-csökkentést tesznek lehetővé. A kívánt hatás elérésére a katalizátoroknak először megfelelő hőmérsékletre kell felmelegedniük, azaz csak néhány kilométer megtétele után lépnek működésbe — viszont a városban a gépkocsik többnyire nem is tesznek meg hosszabb utat egy-egy alkalommal. Kivitelezhetetlennek tűnik a gépkocsik rendszeres — és megbízható — műszaki ellenőrizése, ami elengedhetetlen, ha biztosak akarunk lenni abban, hogy a katalizátor még mindig kifogástalanul működik (vagy a tulajdonos nem szerelte-e le például a benzinfogyasztás csökkentése érdekében...). Kérdéses az is, hogy érdemes-e egy néhány tízezer forint forgalmi értékű gépkocsira egy 10—15 ezer forint értékű berendezést felszerelni, ami 2—3 év múlva a hulladékhegyeinket növeli. Ha a légszennyezést műszaki megoldásokkal kívánjuk csökkenteni, akkor a leggyakrabban használt járműveket kell korszerűsíteni — pl. autóbuszok, taxik, tehergépjárművek — nem pedig találomra egyes magánautókat. (Megjegyezzük, hogy mindezen kétségeinkkel nem vagyunk egyedül: ebben az esetben álláspontunk megegyezik a közlekedési tárca illetékesének véleményével.)
Az adófizetők pénzét sokkal hatékonyabban lehetne felhasználni, ha a azt a katalizátorok támogatása helyett a forgalomcsillapításra és a tömegközlekedés fejlesztésére fordítanák.
A légszennyezés csökkentésének szándékán túlmenően elismerésre méltó a főváros vezetésének az az álláspontja, hogy a kétüteműeket meg kell semmisíteni, nem pedig — ahogy egyesek szorgalmazzák — még nálunk is súlyosabb gazdasági és környezeti válsággal küszködő országokba "exportálni". E tekintetben Nyugaton is tanulhatnának Demszky úrtól...
L.A.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.