kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Például Zürichben

Rudolf Aschenbacher, a hajthatatlan
Zürich városát az utóbbi hat évben szocialista-zöld koalíció irányítja. A város vezetése a legerélyesebb módszerekkel, intézkedésekkel igyekszik az emberek kedvét elvenni az autók használatától. Tapasztalataikat egyébként más olyan városok is tanulmányozzák, melyek a forgalom mérséklését szolgáló intézkedéseket terveznek vagy vezetnek be. A város közlekedési mérnökei az autósokat összezavaró egyirányú útvesztőket építettek, "fekvőrendőröket" alakítottak ki, és forgalmi sávokat szüntettek meg azért, hogy több hely legyen a kerékpárok, villamosok és gyalogosok számára.
Parkolók helyett parkok
A város tanácsa az ingázók számára új, a külvárosba irányuló vasúthálózat építését támogatta anyagilag, és nem engedi, hogy új parkolóhelyeket alakítsanak ki a városban. Sőt, a meglévő parkolóhelyeket szinte títokban szüntetik meg; ezt a manővert éjszaka végzik, és reggelre a járóke16k a parkolók helyett parkokat találnak fűvel, bokrokkal, kis fákkal. Idén nyáron a tanács városszerte olyan plakátokat is elhelyezett, ahol például "túl sok ózon" felirattal arra kérte az embereket, hogy kocsijaik helyett inkább használjanak villamost vagy kerékpárt a városban.

Zürich egyik főutcája
Ennek a szívós küzdelemnek az az eredménye, hogy a városban kitűnő tömegközlekedési hálózat üzemel igen csöndes villamosokkal; ezek túlnyomórészt korlátozás nélkül külön sávon közlekednek, így gyorsítván a városban a mozgást. Évente körülbelül 300 millió utas veszi igénybe a város közlekedési hálózatát — akkor, amikor az összlakosság száma valamivel több mint félmillió.
Mindezen erőfeszítések ellenére tovább emelkedett az autók száma a városban. 1986-ban 130 ezer gépkocsi volt, két év múlva pedig már 141 ezer. Emellett a városba érkező vagy a városon áthaladó gépkocsik száma naponta 474 ezer.
A tanácsos hajthatatlan
Természetesen a város lakóinak egy része nem nézi jó szemmel a környezetvédelmi tevékenységeket. A kereskedők például megakadályozták, hogy a belvárosban növeljék a sétálóterületeket a parkolók rovására, egyszóval eléggé erős ellentét van egyes üzleti körök és a városi tanács törekvései között. Kétszer javasolta a tanács, hogy a városközpontot egyértelműen zárják el a kocsik elől a nyári hónapokban. A tervet a kanton konzervatív kormányzata megtorpedózta. A város közlekedési tanácsosa, Rudolf Aschenbacher azonban hajthatatlan. Nem is titkolja az autósokkal szembeni "agresszív szemléletét". Mint lelkes városi kerékpáros azt vallja, hogy nincs értelme semmiféle taktikázásnak az autósokkal szemben. Programja tömören ez: meg kell próbálnunk lecsökkenteni az emberek autózási lehetőségeit a városban és a városba. Ha nem korlátozzuk lehetőségeiket, az emberek autóik mellett maradnak.
Az autópályáról a városba vezető egyik főút is példázza az aschenbacheri elvet. Itt a város két sávosról egy sávosra csökkentette a bevezető út szélességét. A bejövő forgalom 35 százalékkal csökkent. Ugyanezt a manővert más bevezető főutakon is meg akarták tenni, de a már említett kanton-kormányzat a változtatásokat nem engedélyezte. A város szakemberei olyan számításokat is végeztek, hogy jó tömegközlekedés mellett a mostani kocsihasználatnak 300 százaléka is elégséges volna.
Helyes arányok és mértéktartás
Az elmúlt években a környezetvédők törekvéseit ellensúlyozandó megalakult a városban egy Autós Párt nevű szervezet. Aschenbacher úr kijelentette, hogy egyenesen örül. ennek. "Most legalább tudjuk" — mondta —, "hogy hány ember számára jelent az autó abszolút elsőséget a városban. Mert a legutóbbi városi választásokon a lakosok pusztán hat százaléka szavazott az autók megszállottjaira."
A közlekedési tanácsos azonban nem dogmatikus: az elmúlt tavasszal közös akciót indított a Nissan Motorral. Eszerint mindenki, aki új Nissan autót vásárolt, az 1328 svájci frank értékű egyéves tömegközlekedési bérletet mindössze 100 frankért kapta meg. A plakátokon a városi polgárok ezt olvashatták: "Rendbe jött végre a villamossal és az autóval való városi közlekedés is. Az egész a helyes arányok és a mértéktartás kérdése."
A város kérlelhetetlen közlekedési szakemberei azonban továbbra is ülnek ölbetett kézzel. Változatlanul ezt hangoztatják: "Amíg az autós megfelelő időn belül elérheti célját és valahol parkolni is tud a városban, addig hiába imádkozunk neki, nem fogja megváltoztatni közlekedési szokásait."
(Financial Times)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.