kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kritikus szemmel kerekeztünk a budai rakparton

A tavaly tavasszal megnyitott közös gyalogos és kerékpáros utat, mely a Margit hídtól a Petőfi hídig tart, sok bírálat éri. Egyfelől, hogy kevesen használják, másfelől azok, akik használják, számos kivetnivalót találnak benne.
A Bringa munkacsoport még az ősz folyamán csokorba gyűjtötte ezeket a problémákat. A főváros illetékesével, valamint az út tervezőjével történt bejárás során a következő kijavításra váró hibákra mutattunk rá.
Alapvető gondunk, hogy a kerékpárút két végén, valamint a csomópontoknál nem biztosított a "döccenőmentes" forgalomba olvadás, mert a járdaszigeteket nem süllyesztették le. A gyalogos és a kerékpáros forgalom elválasztása hiányzik, pedig ez a turista szezonban igencsak indokolt lenne. A kerékpárutat táblákkal nem jelzik előre, és így a rátalálás szinte lehetetlen.
A következő hibákat kell kijavítani:
— A Margit hídi, Csalogány utcai csomópontban járdalehajtókat, kerékpárút előjelző táblákat, és megfelelő járdaszélességnél a kerékpárút elkülönítését kell megvalósítani.
— A Lánchídi aluljáró előtt és után a kerékpáros sziluetteket kell besűríteni, tájékoztató táblákat elhelyezni a Vár felé, és meg kell oldani a kerékpárosok átvezetését a síneken a Vár irányában. A megfelelő szélesség adott, ezért a Várkert Kioszktól lehetséges a járda megosztása.
— Az Erzsébet hídi átkelésben a kerékpár és a villamos elsőbbségét kell táblákkal jelezni.
— A Szabadság hídnál a nyomógombos lámpa magyarázó tábláján kerékpáros jelzés szükséges a jelenlegi zavaró gyalogos jel helyett. Amennyiben lehetséges ismétlőjelzőt kell feltenni.
A bejárás jegyzőkönyve szerint a legtöbb javítást az 1993. évi kerékpáros költségvetésből biztosítani fogja a Közlekedési Ügyosztály.

A leendő budai kerékpáros gerincút ezen darabja két közlekedés-építőmérnök hallgatót is kritikára ihletett. Galavics András és Magyar Gábor októberben elkészült tudományos diákköri dolgozatának egyik tanpéldája épp a rakparti közös gyalogos és kerékpáros út lett. Két csomópontban vizsgálták a forgalom alakulását.
— A Döbrentei téren az alsó rakparti forgalom keresztezi a kerékpáros forgalmat. Ez a kereszteződés mind a kerékpárosok, mind a gépkocsivezetők számára rosszul belátható a kőkorlát és a szintkülönbség miatt. A megfigyelt hétköznapi csúcsórában átlagosan 10-böl 8 esetben veszélyhelyzet alakult ki, mert a gépjárművezetők nem adták meg az elsőbbséget. Elsősorban a Clark Ádám tér felől érkezők kerültek veszélybe.
— A Halász utcai csomópont valamivel jobban belátható, viszont áttekinthetetlenebb. Hiányzik a terelőszigetről a kikerülés irányát jelző tábla. Ez elvonja az alsó rakpart felől érkező gépjárművezetők figyelmét a keresztező kerékpárút forgalmáról. A Halász utca felől érkez6k a keresztező villamos forgalommal vannak elfoglalva, ráadásul még veszélyt jelző tábla sincs. A megfigyelt idő alatt itt 50 %-os volt az elsőbbség meg nem adásának a részaránya.
A diákok azt javasolják, hogy a két csomópontban helyezzenek el sárgán villogó veszélyt jelző lámpát. A lámpa lencséjében szükséges lenne feltüntetni a veszély forrását. A láthatóságot javítani kellene a korlát átépítésével (a rúdkorlát meghosszabbításával) vagy tükrök elhelyezésével. A Halász utcánál szükséges lenne elhelyezni a terelőszigetre a kikerülés irányát jelző táblát, valamint a Halász utca felől is elhelyezni a veszélyt jelző táblákat.
Javaslataikkal messzemenően egyetértünk, és erre az illetékesek figyelmét is felhívjuk!



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.