kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Részlet a BKV jelentéséből
Kerékpárszállítási javaslatok és további tervek

A BKV 1992. május 1-jétől lehetővé tette a kerékpárszállítást a fogaskerekű vasúton és a HÉV szentendrei vonalán.
A kerékpárszállítási lehetőséget a tapasztalatok szerint az előzetes várakozást meghaladó mértékben veszik igénybe az utasok. Az első hónapban (május) a fogaskerekűn 1323, a szentendrei HÉV-en pedig mintegy 3200 kerékpárt szállítottak. A nyári hónapokban - elsősorban az iskolai szünidő miatt - ezek a számok tovább növekedtek.
A HÉV-vonalon naponta átlagosan 100-150 esetben vették igénybe a kerékpárszállítási lehetőséget, de egyes hétvégi napokon ez a szám az 500-at is megközelítette. Augusztus hónapban a menetrendi HÉV-szerelvényeken összesen 3505 kerékpárt szállítottak az utolsó napok fokozatosan csökkenő forgalma mellett is. Szeptemberben a szállítások száma már jelentősen csökkent.
A fogaskerekűn a nyári időszak felfutása még jelentősebb volt. A nyári hónapokban hétköznap 80-100, hétvégén esetenként 150 kerékpárt is szállítottak a járműveken. Rendezvények idején tömeges igény volt tapasztalható.
A kerékpárszállítással kapcsolatban vállalatunkhoz csak dicsérő, elismerő észrevételek. érkeztek, ami viszonylag ritka a nagyszámú utast érintő vállalati intézkedéseknél. Az utazóközönségtől több javaslat érkezett a kerékpárszállítás kiterjesztésére más területekre (metróra, villamosra, egyes autóbuszvonalakra).
Az üzemi tapasztalatok szerint a kerékpártartó-rögzítő szerkezetek hiánya semmilyen problémát nem okozott. Ezért ezek pótlólagos felszereléséről, illetőleg a rendszer kiterjesztésénél történő alkalmazásától el lehet tekinteni, ami költségmegtakarítást eredményez.
A kerékpárok szállítása a bevezetés óta - üzletpolitikai kedvezmény jelleggel - ingyenes, bár a Fővárosi Közgyűlés utólagosan kiadott határozata a menetdíjat 1 db menetjegyben határozta meg. Ez a tarifa egy nyári hónapban a jelenlegi két vonalon 110-120 ezer Ft menetdíjbevételt jelentene, a rendszer kiterjesztése esetén ennek többszörösét.
Amennyiben a továbbiakban a Közgyűlés határozatának megfelelő menetdíjat kívánjuk alkalmazni, az intézkedést - a minél kisebb vállalati presztízsveszteség érdekében - célszerű a legközelebbi általános tarifamódosításhoz időzíteni.
A szentendrei HÉV-vonalon és a fogaskerekűn kísérleti jelleggel bevezetett kerékpárszállítás az utazóközönség körében egyöntetűen kedvező fogadtatásra talált, az üzemi tapasztalatok kedvezőek.
A tapasztalatok alapján a rendszer további kiterjesztése javasolható az alábbi területeken:
- a gödöllői és a ráckevei HÉV-vonalakon (a csepeli vonalnál tényleges utazási cél nem mutatható ki, de az egységesség kedvéért itt is bevezethető),
- két - zöldforgalomban érintett — villamos vonalon (41-es és 56-os), kísérleti jelleggel.
Döntés szükséges a menetdíj véglegesítésében.
Eddig a jelentés, amelyhez talán annyit érdemes hozzátenni, hogy az említett vonalakon kívül a Levegő Munkacsoport és a Városi Biciklizés Barátai javaslatot tettek a csúcsidőn kívüli kerékpárszállítás engedélyezésére a 2-es és 3-as metróvonalakon is. Természetesen célunk nem a bringák "utaztatása"; ám meggyőződésünk szerint a szállítási lehetőségek bővítése - legalábbis a városi kerékpáros infrastruktúra meglehetősen elhúzódó kiépüléséig - elősegítheti a gyaloglás után legkörnyezetkímélőbb városi közlekedési mód elterjedését.
A kerékpárosok nagy részével egyetértésben elfogadjuk és természetesnek tekintjük, hogy a jövőben viteldíjat kell fizetni a kerékpárszállításért



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.