HTO vagy dízel?
A dízelolaj árának drasztikus megemelése után ismét előtérbe kerül a háztartási tüzelőolaj üzemanyagként való felhasználásának kínos kérdése. Van-e autós hazánkban, aki ne tudná, hogy a kettő HTO és dízel ugyanaz, s hogy ez a körülmény minden dízelautó-tulajdonos számára súlyos kísértés. A MOL Rt.-nél érdeklődtünk, de a gyártó és forgalmazó cég "hivatalosan" semmilyen bizonyítékkal nem rendelkezik illegális felhasználásról. Nyilván nem keres ilyen bizonyítékokat.
A statisztikák azonban legalábbis elgondolkodtatóak. Az elmúlt két esztendőben a dízel üzemanyag fogyasztása 20-25 százalékkal csökkent, miközben a dízelautók aránya jócskán megnőtt. De ahelyett, hogy a dízelolaj fogyasztása nőtt volna, a HTO-felhasználás növekedett 30-50 százalékkal. És amilyen hűvösek mostanában a nyarak, még a nyári hónapokban is jelentős az eladás. Az ÁFOR ill. a MOL Rt. egy 1991-ben kiadott kormányrendeletnek megfelelően még a viszonteladóknak való kiszállítás előtt színezi a háztartási tüzelő olajat. Ez az adalék nem használ a motornak, de hogy mennyire árt, az egy sokat vitatott téma.
A tavalyi évtől kezdve, mondják a MOL Rt.-nél, a korábbi gyakorlattal szemben már a gyártás során is eltérő minőségű a két gázolajtermék. A dízelolaj éghetősége és kéntartalma a gépjármű üzemeltetésekor történő tökéletes égés ellenére is megfelelő környezetkímélő hatású.
A MOL RT. szerint több mint 10 milliárd forintra tehető az így keletkező adóbevételi kiesés. Csak a fogyasztók fokozottabb ellenőrzésével, a nyugat-európai módszerek elterjesztésével azonnali rendszám- és gépkocsielvétel, stb. lehet a folyamatot esetleg meggátolni. Esetleg.
Mert a liberalizált külkereskedelmi jogkör birtokában bárki behozhat külföldről háztartási tüzelőolajat, amely nem festett, és nem gyengébb fűtőértékű. Ezekre a beszerzésekre nincs rálátása a MOL-nak, sem a tárcának, de elgondolkodtató, hogy a kivonult szovjet hadsereg teljes tartályparkja gazdára talált...
(Magyar Hírlap, 1993, január 16.)
|