kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A kerékpártárolás Németországban

A Német Kerékpáros Társaság (ADFC) egy kiadványa szerint a kerékpártárolási lehetőségek nem megfelelőek Észak-Rajna-Vesztfáliában. Tanulmányukban, melyet a Városfejlesztési, Lakásügyi és Közlekedési Minisztérium megrendelésére készítettek, leszögezik, hogy a meglevő bicikliparkolási lehetőségek gyakran hozzáférhetetlenek vagy alkalmatlanok szerepük betöltésére. Az elsőkerék-befogók gyakran fellnigörbítőknek bizonyulnak, sok helyen semmiféle stabil tárgyhoz nem lehet hozzáláncolni a bicikliket és az előregyártott parkolófelszerelés gyakran a városképhez sem illik.
A bicikliparkolók többféle célra (pl. a tartózkodás időtartama szerint), többféle felhasználó számára (mint gyerekek és idősebbek ) és különböző biciklitípusokra — az összecsukhatóaktól a versenygépekig — kell hogy megfeleljenek. Közel kell lenniük a biciklisták úticéljához, állandónak, könnyen felismerhetőnek és hozzáférhetőnek kell lenniük, védelmet kell biztosítaniuk a lopás és az időjárás viszontagságai ellen.
Otthonra legjobb megoldás egy földszinti helység a bejárat közelében. Különálló vagy csak néhány család által lakott házakban általában elég egy zárható tároló, míg toronyházakban zárható bicikliállványokra is szükség van. Néhány területen, mint a sűrűn lakott, régi épületekből álló városközpontokban felszíni, fedett biciklitároló bódékban kell zárható parkolási lehetőséget biztosítani akár az autóparkolókkal már lefoglalt helyeken is. Ahol csak rövid időtartamú parkolásra van szükség, a bicikliállások rendszerint kielégítő megoldást nyújtanak, feltéve, hogy a biciklit első kerekénél fogva biztosan tartják. Hosszú időtartamú parkoláshoz lopásbiztos parkolók kellenek.
A kimunkáltabb bicikliállások (ezek darabja akár 270 DM-ba is kerülhet) mellett és ellen egyaránt számos érv szól. A költségesebb megoldások közé tartoznak a vasútállomásokon találhatóakhoz hasonló őrzött bicikliparkolók és a zárható bicikliszekrények.
Ajánlatos lenne, hogy minden helyi hatóság bicikliparkolási programot készítsen a saját fennhatósági területére, az elhelyezkedésre, követelményekre, méretre, technikai felszereltségre és a napi időbeosztásra vonatkozó adatokkal. A szükségletek felbecsülését statisztikai irányelvek segítik. Hivatalos épületek, orvosi és fogorvosi rendelők mellett minden 30 négyzetméter hasznos területre egy parkolóhelynek kell esnie; az éttermeknél és találkozóhelyeknél öt ülőhelyenként egy parkolóhelyre van szükség.
A bicikliparkolók és —állások építése közpénzekből és magánpénzekből is finanszírozható. Magánterületeken házak és bérlakások biciklitárolóinak költségeit a kifizetődés megőrzése végett az adóalapból levonhatóvá lehet tenni. A kézpénzes támogatás magában foglalja a regionális kormányzat támogatását a helyi hatóságok részére, és egy törvény alkalmazását, amely már biztosítja a parkolj-és-utazz (P+ R) lehetőségek finanszírozását.
Észak-Rajna-Vesztfáliában ilyen módon a költségek 70-90%-át a helyi kormányzat fedezheti.
Forrás: Sonja Hacker és Wallen Kremp (Klaus Havel segítségével: Ruhender Radverkehr — Vom Fahrradstander zur Fahrradsabstellange. Észak-Rajna-Vesztfáliai Városi és Vidéki Fejlesztési Kutatóintézet, Bausteine für die Planungspraxis in Nordrhein Westfalen c. sorozat, Dortmund 1990, ISBN 3-817&9010-X
Fordította: Förgeteg Zsolt



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.