kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Tanácskozás a kamionforgalomról


1993. március 26-án a MTESZ székházában tanulságos párbeszéd alakult ki a Magyar Közlekedési Klub által szervezett rendezvényen a környezetvédő szervezetek, egyes lakossági csoportosulások és több önkormányzat képviselői között.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy egyetlen környezeti problémát sem lehet megoldani helyileg olyan kiutat kell keresni, amely az egész város, az egész ország számára kedvező. Ehhez szükség lenne egy szervezetre, amely elősegíti az egyes lakossági csoportosulások közötti párbeszédet, a lakosság összefogását egy-egy vitás kérdésben Tudatosítani kell a lakosságban, hogy nemcsak ahhoz a problémához van közük, amelynek ők a közvetlen szenvedői. Sokak szerint az a legnagyobb probléma, hogy az emberek még nincsenek igazán tudóban a környezetszennyezés okozta egészségi és gazdasági károknak. Kelemen József az Országos Kerékpárúthálózatért Alapítványtól úgy vélekedett, hogy a kamionok által okozott levegőszennyezés adatait a televízión, a rádión és kiadványokon keresztül el kell juttatni a lakossághoz, ezeket meg kell vitatni, majd ki kell dolgozni a cselekvési programot.
Udvardy Imréné szerint szükség lenne az emberek tudatformálására: meg kell érteniük, hogy nem elég a közvetlen anyagi érdekeltséget figyelembe venni, hiszen az ország gazdasági programjait csak egészséges emberekkel lehet véghezvinni.
Egyöntetű volt a vélemény, hogy meg kell oldani a kamionforgalom korlátozását, illetve a vasúton történő szállilásukat. Vit László szerint nem szabadna megvárni a végleges megoldásokat, hanem szükség van ideiglenes "minimummegoldásokra" is. Meg kell tiltani az éjszakai és a hétvégi kamionforgalmat, és amíg nincs kész az M0-ás körgyűrű, meg kell találni az ideiglenes elkerülő útvonalakat a kamionok számára az M1-es autópálya és az M0-ás kész szakasza között. Sajnos, ahogy ez már a Levegő Munkacsoport legutóbbi ülésén is kitűnt, és ahogy ezt Zatykó Lajosné, XXII. kerületi alpolgármester is kijelentette: úgy tűnik, a kerületükben erre nincs lehetőség, mivel az alternatív útvonalak keskenyek és kanyargósak, több kis teherbírású híd is van rajtuk, és sok helyen alápincézettek.
Sok szó esett az M0-ás autópálya leendő útvonaláról. A csömöriek és az árpádföldiek felháborodottan közölték, hogy a lakott területtől csupán egy-kétszáz méterre akarják elvezetni a körgyűrűt. Ez azért tűrhetetlen, mert erre haladna el az Ukrajna és Nyugat-Európa közötti tranzitfogalom is, ami igen nagy zajjal és levegőszennyezéssel járna. Felvetődött a kérdés: miért nem választanak egy nagyobb ívű pályát? Nem elfogadható az a kifogás, hogy a hosszabb autópálya többe kerülne, hiszen a lakott terület mellett áthaladó autópálya járulékos költségei nagyobbak, mint a hosszabb útvonalból adódó többletköltségek.
A tanácskozáson kitűnt, hogy a lakosság egyre kevésbé hagyja magát kizárni az őt érintő döntésekből, és az "oszd meg és uralkodj" elvével sem hagyja magát félrevezettetni. A résztvevők végül a következőkben állapodtak meg:
1.) Felkérik az érintett önkormányzatokat és a környezetvédő szervezeteket, hogy — mivel a kamionforgalom döntő része az Európai Közösségek rövid távú gazdasági céljait szolgálja — írjanak levelet az EK budapesti nagykövetének, Hans Beck úrnak (címe: 1016 Budapest, Bérc u. 23.), amelyben ismertetik a kamionforgalom által okozott gondokat és az EK segítségét kérik a megoldáshoz.
2.) Felkérik az érintett önkormányzatokat, hogy a lakossággal és a környezetvédő szervezetekkel együttműködve próbálják meg településükön felmérni a kamionforgalom miatti károkat, és törekedjenek arra, hogy jogi úton érvényesítsék kártérítési követeléseiket.
3.) Felkérik a lakosságot, a környezetvédő szervezetekkel és az önkormányzatokat, hogy lehetőségeik szerint járuljanak hozzá a közlekedési eredetű környezetszennyezés csökkentése érdekében rendezett nemzetközi közlekedési akciónap sikeréhez.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy a témával foglalkozó megbeszéléseket folytatni kell. Ehhez nyújt majd keretet a májusban Budapesten sorra kerülő, "A nemzetközi árufuvarozás környezeti és társadalmi hatásai" című nemzetközi konferencia is.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.