Parkolásszabályozás
A lakható városért
"Azt várjuk az új parkolási rend bevezetésétől, hogy javul a környéken az élet minősége, növekszik a városrész idegenforgalmi vonzereje, gyorsabban lehet lebonyolítani a szállításokat, emelkednek a kiskereskedők bevételei, kedvezőbbé válnak az üzleti élet feltételei, és természetesen több hely lesz minden közlekedő számára. Bár az új parkolásszabályozás bevezetését az autóklub élesen ellenezte, a politikusok azért is döntöttek mellette, mert az említett előnyök nagy része mindenki számára szemmel látható." Robert Thaler, az Osztrák Közlekedési Klub egyik vezetője jellemezte így a helyzetet bécsi látogatásunkkor. Az osztrák főváros I. kerületében (a belvárosban) megvalósított új parkolási rendszer kidolgozásában résztvevő szakember azt is megjegyezte, hogy az intézkedések csak Bécsben jelentenek újdonságot, hiszen számos nyugat-európai városban már régóta érvényben vannak hasonló vagy még szigorúbb parkolási szabályok.
Elvben mindenki egyetért azzal, hogy Budapesten is szükséges egy szigorú parkolási rend bevezetése, a gyakorlati megvalósítást azonban komoly ellenérdekek nehezítik. Pedig fővárosunkban is súlyos gazdasági, társadalmi és környezeti következményekkel járnak a forgalmi torlódások, valamint a gépjármű-parkolási és -tárolási gondok. A Magyar Közlekedési Klub szakértőinek becslése szerint a budapesti lakosok és a más településekről a fővárosba járók naponta több mint egy millió órát veszítenek az említett akadályok miatt. Az időveszteségen túlmenően mindez rontja a lakosság hangulatát és számottevően csökkenti az emberek munkahelyi teljesítményét. Lelassul a főváros gazdasági élete, késedelmet szenved a működéshez valóban nélkülözhetetlen gépjármű-forgalom.
Az elmúlt években kialakult helyzet megengedhetetlen pazarlást jelent egyik legértékesebb vagyonunkkal, a területtel is. Abszurd az a tény, hogy amikor egyes belvárosi üzlethelyiségek éves bérleti díja eléri a négyzetméterenkénti 60 ezer forintot, előtte 2 méterrel ingyen lehet tárolni egy 8 négyzetméternyi területet elfoglaló, magántulajdonban lévő eszközt.
Mindezek a tényezők hozzájárulnak a különböző termékek és szolgáltatások drágulásához, és visszarettentő hatással vannak a lehetséges hazai és külföldi befektetőkre is.
A Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub gyakran száll vitába a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának munkatársaival. Most azonban úgy ítéljük meg, hogy az új parkolásszabályozási rendelettervezet kidolgozásáért csak elismerés illeti meg őket. Lehetőségünk szerint mindent megteszünk annak érdekében, hogy a Fővárosi Közgyűlés és a kerületi képviselő-testületek mielőbb elfogadják ezt a rendeletet. Meggyőződésünk, hogy életbeléptetése nagymértékben elősegítené az európai városokat jellemző állapotok kialakítását fővárosunkban.
Lukács András
Lukács András
|