"Mi fizetjük meg Nyugat-Európa olcsó gyümölcshöz jutását"
Interjú dr. Mészáros Péterrel
Dr. Mészáros Péter okleveles gépészmérnök, a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki karának adjunktusa. 1990-ben az MDF jelöltjeként lett országgyűlési képviselő. Nemcsak idehaza, az Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottságában tevékenykedik: 1991 januárja óta az Európa Tanács munkájában is részt vesz.
Erősen vitatom a közlekedési koncepcióban kifejezésre jutott nézetet, amely szerint a jelenlegi vasút-közút részarány valamiféle elmaradottságot jelentene. Vonatkozik ez a személyszállításra is, amelyben az elképzelés szerint az egyén), (vagyis a személyautós) közlekedés felülmúlná a vasutat, a tömegközlekedést. Ez a Nyugat-Európában kialakult helyzetet követné, de mi konzervatívok, már "zöld értelemben" vett konzervatívok úgy gondoljuk, hogy kivételesen javunkra fordíthatnánk az ország 20-30 éves lemaradását.
| Egyébként Nyugat-Európában is mindinkább felvetődik a szállításszervezés fontossága, amelynek lényege, hogy az áru minél kevesebb utat tegyen meg a gyártótól a felhasználóig. Most kell beszélnünk azokról a megoldásokról, amelyek Nyugat-Európában már elterjedőben vannak, de csírájukban már nálunk is fellelhetők: a vasúttal illetve vízi úttal kombinált közúti fuvarozásról. A cél mindenképpen az lenne, hogy a hosszabb távon vasútra vagy vízi útra terelni a forgalmat, és rövidebb szakaszra a közúti fuvarozást. A kombinált fuvarozás azonban csak egyike a megoldásoknak. a másik, hogy a közúti szállítás további terjedését kell megállítani. |
|
| Egyébként Nyugat-Európában is mindinkább felvetődik a szállításszervezés fontossága, amelynek lényege, hogy az áru minél kevesebb utat tegyen meg a gyártótól a felhasználóig. Most kell beszélnünk azokról a megoldásokról, amelyek Nyugat-Európában már elterjedőben vannak, de csírájukban már nálunk is fellelhetők: a vasúttal illetve vízi úttal kombinált közúti fuvarozásról. A cél mindenképpen az lenne, hogy a hosszabb távon vasútra vagy vízi útra terelni a forgalmat, és rövidebb szakaszra a közúti fuvarozást. A kombinált fuvarozás azonban csak egyike a megoldásoknak. a másik, hogy a közúti szállítás további terjedését kell megállítani. |
|
Elsősorban az óriási tranzitforgalom okozza a legtöbb gondot. Sarkosan még azt is mondhatnánk, mi fizetjük meg Nyugat-Európa olcsó gyümölcshöz és zöldséghez jutását. Véleményünk szerint összehangolt intézkedésekre lenne szükség a szomszédos országokkal. Gondolok itt a különböző korlátozásokra, tilalmakra, mint a hétvégi vagy az éjszakai tilalom, az osztrákoknál már alkalmazott műszaki előírások megkövetelésére, az engedélyek ellenőrzésére, a lehetséges kombinált fuvarozási módok kötelező igénybevételére.
|