Ismét a kerékpáros balesetekről
A Lélegzet 1993/5. számában jelent meg elemzés a kerékpáros balesetekről. A téma fontossága indokolja, hogy újra meg újra visszatérjünk rá, mit mutatnak a számok.
Közúti balesetben évente 2-2,5 ezer kerékpáros sérül meg és 210-250 hal meg. Gépkocsivezetőknél ezek a számok 18-20 ezer és 90í1`1000 fő. Míg a bicikliseknél a számok évek óta nem mutatnak jelentős emelkedést, az autósok ötévenként "dupláznak". Az országos közúti balesetek 16%-ában az egyik résztvevő kerékpáron érkezik, az esetek 10,5%-ában ő a vétkes, és 10%-ában halálos áldozat is van.
Budapesten 4-5%-ban biciklis az egyik balesetes és 65-70%-Ban (!) ő okozza a balesetet. Évente 4-8 fő hal meg a fővárosban e balesetek során. (Az országos 10,5% vétkesség az ősszel közúti balesetre, míg a fővárosi adat csak a kerékpáros balesetekre vonatkozik!)
A kerékpárosok a gépkocsivezetők utáni második helyezettek, mint közúti balesetek okozói és mint áldozatai egyaránt. Lakott területen belül történik a legtöbb kerékpáros baleset (70%). tejszaka, közvilágítás nélküli helyen, lakott területen kívüli a halálos balesetek 54%-a.
Az adatokon érdemes elgondolkodni, mert megmutatják azokat a közlekedési helyzeteket, ahol a kerékpározás fokozottan veszélyes, és azokat a veszélyeket, amelyeket a kerékpárosok maguknak teremtenek!
Fokozottan veszélyes az éjszakai kerékpározás lakott területen (közvilágításon) kívül és a városok nagyforgalmú útjain. Különösen veszélyes kerékpáros technika az ittas vezetés, a figyelmetlenség, a kivilágítatlanság és az elsőbbség meg nem adása. Végül hogy mi és mikor veszélyes a kerékpározáskor, azt statisztikai adatok nélkül is, józan ésszel mindenki tudhatja. Rajtunk, bicikliseken is múlik, hogy a baleseteket is elkerüljük, mérsékeljük mi vagyunk a közlekedés legvédtelenebb résztvevői!
Bereczk Miklós
|