kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Gumiabroncs-hegyen innen és túl

— 40-50 ezer tonna gumiabroncs-hulladék keletkezik hazánkban évente. Ennek csupán 15-20 százalékát hasznosítják. Van be161e a kommunális szeméttelepeken, az erdőkön, vízpartokon — mondja Olassák Dénes, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium Környezetvédelmi és Biztonságtechnikai Főosztályának vezetője.
— Erről a maradék 80 százalékról van szó. Ez cu ami az embereknek szemet szúr. Ez a nem elhanyagolható mennyiség látható az országban mindenfelé, ezt égetik fe1e18tlen emberek úgy, hogy a kórnyék tőle feketébe borul, és korom lep be mindent. További súlyos gond hogy országszerte egyre nehezebb helyet találni a növekvő mennyiségű hulladéknak Ugyanez a helyzet Nyugat-Európában ís, fgy egyre nagyobb mennyiségben "exportálják" hozzánk a használtgumiabroncsokat.
— A gumiabroncs, ha kikerül a természetbe, esztétikai szempontból is kellemetlen látvány, és a lassú lebomlás során káros anyagok válnak ki belőle. Ennél is súlyosabb a gond, ha valaki meggyújtja a gumiabroncsokat. Az égés során keletkező korom és füst nagyon ártalmas. A nem tökéletes égéssel szén-monoxid és aromás szénhidrogén-vegyületek szabadulnak fel. Nagy kár származik abból is, hogy semmivé válik a gyártás során a termékbe fektetett anyag és energia.
— Hogyan hasznosítják az elején említett I S-20 százalékot?
— Évente 16-18 ezer tonnányi gumiabroncsot lehetne újrafutózni az országban. Sajnos, ennek a kapacitásnak csak mintegy negyedét használják ki. A felfejlesztéshez gazdasági motiváció és műszaki fejlesztés kellene.
4-5 ezer tonnányi gumiőrleményt tudnak évente előállítani. Ezt az őrleményt útépítéseknél használják fel itthon és külföldön egyaránt. Ebből exportra is jut. Ezt a mennyiséget nagyobb piacfeltáró tevékenységgel még bővíthetjük. Minisztériumunk és a KHVM közösen szorgalmazza a gumiaszfalt (gumiőrleményt tartalmazó aszfalt) minél szélesebb körű elterjesztését. Jól hasznosítható alacsonyabb rendű útvonalak, sportpályák, kerékpárutak, játszóterek burkolására is.
— Láttam, hogy funkcióváltással a gumiabroncs egészen más célokra is felhasználható. Ez mekkora mennyiséget tesz ki?
— Néhány tíz tonna erejéig eróziós károk csökkentéséhez, parkosításhoz, zajvédő falak készítéséhez, árvíz ellen gátak építéséhez is j61 lehet hasznosítani a gumiabroncsot.
— A benne rejlő energiát nem lehet újra felhasználni?
— Részben kiépített, részben még fejlesztendő a gumiabroncs hasznosítása a cementégetőkben. Beremenden a klinker-kemencében 10-12 ezer tonnát égetnek el évente. Ezzel másfajta energiahordozót is ki tudnak váltani. Arra törekszünk, hogy ezt a kapacitást más cementgyárakban is növeljük.
— Milyen felhasználási, illetve ártalmatlanítási eljárások vannak még?
— Van még lehetőség arra, hogy a hulladékgumiból visszanyerjünk valamennyi gumialapanyagot. Ha végképp nem tudunk mit kezdeni a gumiabroncsokkal, szakszerű égetéssel ártalmatlaníthatjuk őket.
— Ha sorrendbe kellene állítani a különböző módszereket, melyik lenne a leggazdaságosabb?
— Az újrafutózás és a cementgyári égetés állna az első helyen. Utána következik az őrlemény előállítása másod-nyersanyagkémi hasznosítás céljából. A legkevésbé gazdaságos módszer a gumiregenát előállítása, amikor gumiipari hasznosításra állítanak elő belőle nyersanyagot, és a gumi elégetése gumiégetőkben, illetve pirolizálókban történik. Mi az első három módszert részesítjük előnyben, a többit gazdasági megfontolás miatt nem javasoljuk. A kérdés megoldása az lenne, ha vállalkozói alapon e három megoldás kombinációját használnák. Az Ipari Minisztérium és a KHVM közösen várja a felhasználási javaslatokat a vállalkoz6kt61.
— Honnan teremtik elő az ehhez szükséges pénzt?
— Ez egy nagyobb szabású elképzelésünk része. A gumiabroncsra, a fáradt olajra és az elhasznált hűtőszekrényekre termékdíjat szeretnénk bevezetni. Ez annyit jelent, hogy ezen termékek ára néhány százalékkal magasabb lesz. Az így befolyó ősszegekből oldanánk meg a hulladékká váló termékek kezelését.
A pénzekhez pályázat útján juthatnak majd a vállalkozók. Erre hamarosan törvénytervezetet fogunk benyújtani. Jelenleg még az elképzelések társadalmi és szakmai vitája folyik.
— Hogyan teszik érdekeltté a lakosságot abban, hogy a hulladékkal érdemben törődjön, és ne hagyják mindenütt szanaszéjjel?
— Elképzeléseinkben szerepel egy betétdíj is. Ez valami olyasmi lenne, mint amikor az üvegbetétet visszaváltják, csak ez éppen a gumiabroncsra, a hűtőszekrényre vagy a fáradt olajra érvényes. Vagyis érdekeltté tennénk a vásárlót abban, hogy visszavigye az elhasznált termékeket.
— Térjünk vissza az eredeti témánkhoz. Jelenleg ki gyűjti a használt autógumikat?
— Senki. Szerintem a MÉH Vállalatokat kellene segíteni abban, hogy ezt a feladatot megoldhassák.
— Mi szabályozza a nem veszélyesnek minősített hulladékok, mint a gumiabroncs kezelését?
— Jelenleg csak a veszélyes és a kommunális hulladék kezelésére van jogszabály. Ezért is kellene egy új törvény, amely a nem veszélyes hulladék kezelésével kapcsolatos követelményrendszert is egyértelműen szabályozza.

Meruk Rózsa


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.