kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Vasút (vissza)fejlesztés?
Washingtoni ítélet Körösnagyharsányról

A Világbank washingtoni székháza ablakából nem nyílik kilátás erdős-tavas pusztákra és az azokat átszelő vasútvonalakra. Inkább toronyházakat, zsúfolt autóutakat, autópályákat látni. E lehangoló környezet talán nem is zavarná a puszták apró falvaiban lakókat, ha e bank szakemberei nem saját szempontjaik szerint ítélkeznének a magyarországi vasúthálózat sorsáról.
E bank szakértői állásfoglalásukban most azt tanácsolják a magyar kormánynak, hogy a szerintük túlságosan sűrű és közszolgáltató vasút helyett "kis, de nagy hatékonyságú" vasútra lenne szükség, és ehhez fel kellene számolni a hazai vasúthálózat felét.
Ami az ötlet kiindulópontját illeti, könnyen bizonyítható, hogy Magyarország jelenlegi, mintegy 7200 km-nyi vasúti hálózata a hasonló népsűrűségű európai országokkal történő összehasonlításban inkább átlagosnak, mintsem túl sűrűnek mondható.
ország vasúthálózat sűrűsége népsűrűség
(km/1000km 2 (lakos/km 2 )
Ausztria 69,2 91,8
Franciaország 63,5 103,2
Svájc 152,3 (!!) 161,0
Németország 116,1 220,0
Magyarország 77,4 115,5
Forrás: Földrajzi Világatlasz, 1992.
Ami pedig a "kis, de nagy hatékonyságú" vasutat illeti, ez — mellőzve a szakzsargon ködösítő jellegét — azt jelenti, hogy a jelenlegi hálózatból a tranzitvonalak és néhány nagyvárost összekötő törzsvonal maradhatna fenn. Washingtonból nézve mindez logikus megoldásnak tűnik. Biztosítja a nemzetközi vasúti személy- és áruszállítás zavartalanságát, és a lerobbant magyar vasutat csak a nyugati országok szemszögéből fontos fejlesztések terén kellene megfinanszírozni.
Az a körülmény, hogy e "megoldás" révén Magyarország teljes áruszállítása közútra terelődne, valamint hogy a kisvárosok, községek és kistelepülések jelentős hányadának közforgalmú közlekedése összeomlana, a szakértőket egyáltalán nem zavarja. A nyugati tőke érdekeinek ötletük megfelel, mind a magyar konvertibilis hitelállomány törlesztési esélyei, mind az Európai Közösség nemzetközi szállítási igényeinek tekintetében. A kistelepülések infrastrukturális leépülése Washingtonból nézve valószínűleg szintén kedvező, hiszen nemcsak a már halasztást nem tűrd, 30 éve várt pálya-felújítási munkák maradnának el, hanem ezzel együtt végső lökést kapna sok helyen a lakosság elvándorlási folyamata is a kedvezőtlen létfeltételek, az elszigeteltség és a munkanélküliség fokozódása miatt. Ily módon tovább csökkenhetne a mezőgazdasági termelés, amely a túltermelési válságban szenvedő nyugati országok számára roppant előnyös fejlemény. A létfeltételeit vesztett vidéki Magyarország pedig végre "beurbanizálódhatna" valamelyik nagyváros panelnegyedébe. A vasút felszámolása után már nem lenne akadálya további tranzitautópályák építésének sem. Végül is a természeti környezet elpusztításának következményeit mi fogjuk megélni, nem ők. (Ne feledjük, hogy a fejlett országok vállalatai a brazil őserdők kurtásában és a trópusi fa importjában élenjáró szerepet vállalnak. Ennek következményei globálisak lesznek ugyan, de a közvetlen kárt, nyomort és nélkülözést a helyi lakosságnak most kell elviselnie.)
Az eladósodottság miatt igencsak nehéz helyzetben lévő magyar kormány illetékesei diplomatikusan válaszoltak a "jó" tanácsra. Úgymond megvizsgálják a problémát. A MÁV vezérigazgatója Marcaliban mondott beszédében megnyugtatta a vasutasokat, hogy egyetlen centiméter vasútvonalnak sem esik bántódása. A közlekedési miniszter tévéinterjújában súlyos hibának minősítette a korábbi évtizedek vasútmegszüntető gyakorlatát, és szlovén társával megállapodott az 1980-ban felszámolt őrségi vasút újjáépítésének és nemzetközivé tételének szándékáról.
Ugyanakkor a közlekedési kormányzat illetve a MÁV vezetése nem állt el újabb 400 személyvonat-járat megszüntetésének szándékától, amely intézkedés éppen a mellékvonalak forgalmát csökkentené immár kritikus szint alá.
Körösnagyharsány és a Természet bizakodik. A magyar kormány és az önkormányzatok, a kisközösségek túlélésében és fellendítésében érdekelt helyi gazdálkodók, a vasutas dolgozók, a környezetvédelem hivatalos és társadalmi elkötelezettjei talán megtalálják az összefogás útját, hogy fokozatosan feloldják a nyomasztó örökséget. A közlekedésre már-már alkalmatlan, korhadt, törött talpfákat, a megsüllyedt pályatestet majd kicserélik, és a vonatok nem modern csúcssebességgel, hanem a helyi igényeknek megfelelően lassan, de biztonságosan tovább járhatnak.
A Lélegzet ennek az összefogásnak kiváló fóruma lehet!

Bödecs Barnabás


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.