kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Autópályák és bohóchalak

Mint bohóchalnak a korallzátony, úgy nyújt több tucat különféle profilú vállalkozásnak szinte egyetlen és biztos megélhetési forrást az autópálya-építés. Ez természetesnek is tűnik az út- és hídépítők vagy a beton- és aszfaltkészítők esetében, azonban a technika századának végéhez közeledve a logisztikusok és rendszerelemzők sem maradhatnak ki a nagy buliból.
Szükség is van ezekre a "manipulátorokra", hiszen, ha nem is látványosan, de biztosan nő azon közemberek és politikusok száma, akik egyre inkább kétségbe vonják az autópálya-építések gazdaságélénkítő hatását. Ráadásul amióta kormányrendelet teszi kötelezővé az úgynevezett környezeti hatásvizsgálat (KHV) elkészítését, még nehezebb pozitívumokat találni. Két megoldás kínálkozik tehát a viharfelhők elhessegetésére; vagy meghamisítják a KHV-t (ami nem igazán illendő cselekedet), vagy " bizonyos körökben nagyon népszerűen szólva " a "realitásokból kiindulva" olyan tanulmányokat készíttetnek, melyek csupán a helyi szempontokat figyelembe véve igazolják, hogy az autópálya vagy az elkerülő út megépítésével az érintett település környezeti állapota javulni fog. Ez első hallásra igaz is, mivel napjainkban az országos jelentőségű főutak a településeket átszelve helyezkednek el, és így a tranzitforgalom lakott területeken halad keresztül. Ha azonban jobban utánaszámolunk a dolognak, könnyen rájöhetünk, hogy a tranzit alig néhány százalékát teszi ki a települések összes forgalmának, ami ráadásul csak egy-egy adott (kijelölt) útvonalon jelentkezik.
Persze senki sem kívánja, hogy a települések főútjain kamionok, buszok és személyautók tízezrei száguldozzanak keresztül, viszont tény, hogy az új út átadását követően a forgalom " az eddigi tapasztalatok szerint "legfeljebb csak átmenetileg csökken, s rövid idő alatt visszaáll az eredeti szintre.
Mi lehet tehát a megoldás?
E kérdés megválaszolásához a "realitásokból kiindulva" fogalmát szükséges értelmezni. Ez körülbelül annyit jelent, hogy "Európába" autópályákon keresztül vezet az út, így az emberek autózni, a kereskedők, iparosok pedig kamionozni akarnak. És azt is jelenti, hogy az állam megkülönböztetett figyelemmel teszi tönkre a vasutat, miközben az önkormányzatok zöme ugyanezen munkálkodik a helyi tömegközlekedést illetően.
A kiutat tehát más irányban kell keresnünk, nem az autópályák építésével. (Ha azonban már megépült az autópálya, akkor a régi útvonalon haladéktalanul jelentős forgalomcsillapítási intézkedéseket kell bevezetni.)
Megoldást az adhat, ha a jelenlegi helyzetet tovább konzerváló, környezet-, természet-, illetve egészségpusztító "realitások" helyett országunk széptevői alternatívákban kezdenének gondolkodni, és végre észrevennék; európaiságunk nem kilométerekben mérendő, hanem önállóságunkban.
Erről azonban még senki sem készített tanulmányt.

Gyenge Zsolt


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.