kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kerékpárutak
Alapos csökkentés

Az útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény legutóbbi módosításánál lehetőség kínálkozott a kerékpárutak építésére fordítható pénzösszeg növelésére.
A törvény idén márciusban történt módosításkor Kiss Róbert (SZDSZ) képviselő javaslatot terjesztett elő a kerékpárutakra szánt hányad megemelésére, hiszen már az eddig lezajlott pályázati bírálatokon is érzékelni lehetett (ld. a fenti táblázatot is), hogy az önkormányzatok, bár prüszköltek a feszített beadási határidők miatt, a vártnál nagyobb számban jelentkeztek és összességében több pénzt is kértek, mint amennyi rendelkezésre állt. A tárcaközi bizottság nemegyszer túlosztotta magát, és részben emiatt a megpályázható keretek egyre kisebbek lettek: 1993-ban 350 és 150, ez év első félévében pedig 200 millió Ft volt.
Nem adnak túlzott derűlátásra okot Rajkai Zsolt államtitkár úr szavai sem, amelyeket az útalapról szóló törvénymódosítás előterjesztéséhez fűzött a közlekedési tárca álláspontjaként:
"Még egy probléma volt, amelyet szívünk szerint lehetett volna támogatni, ez pedig a kerékpárutak fejlesztésére vonatkozó indítvány volt, hogy 5%-ról 8%-ra emeljük fel a kerékpárutak finanszírozására fordítható összeget. Nos, az elmúlt évben bizonyítást nyert, hogy a kerékpárutak reális fejlesztési szándékait az 5%-os forrás mindenféleképpen fedezi. Sőt, nem minden esetben tudta az önkormányzat ezt a lehetőséget kihasználni. A 8%-osra történő megemelés pedig olyan tartalékolást és olyan elzárást jelentene az útalapnak, amely 3%-kal csökkentené a forrásokat. Így ezt semmiféleképpen sem tudtuk támogatni."
Ezt az érvelést honatyáink (szavazatképességük végső határán) még elfogadták, tehát minden marad a régiben: lassacskán, de azért épülnek a kerékpárutak (évente alig több mint 150 km hosszban).
Ki kell ábrándítanunk mindenkit, aki úgy gondolja, hogy az 5% is hatalmas összeg a kerékpárutak építésére, hiszen az útalap az idén 47 milliárd Ft-ot tesz ki. Ugyanis nem a teljes útalap 5%-áról van szó, hanem csak a közúthálózat fejlesztésére szánt összegről. Az útalap jelentős részét pedig nem fejlesztésre, hanem fenntartásra és üzemeltetésre használják. Az 5% kiszámításánál nem veszik figyelembe az útalapba felvett hiteleket sem, pedig a fejlesztésre szánt összegek jó része ezekből áll. Tehát az "5%" tulajdonképpen csupán az útalap kisebb részének az 5%-a!
Ha e mellé odagondoljuk, hogy a KHVM egy kb. 5000 kilométernyi, önálló kerékpárutakból álló törzshálózat kiépítését is támogatná (ebből jelenleg jó ha 200 km van meg), és osztunk-szorzunk, az jön ki, hogy a mai tempó és honatyai hozzáállás szerint ennek kiépítése 32 békeévet venne igénybe. Állítom, hogy gyorsabban meg tudnánk építeni. Ha a Parlamentben azok lesznek többségben, akik már ültek biciklin, netán azzal is járnak a munkahelyükre, rajtuk bizonyára nem fog múlni. Ugye Rájuk szavazunk?!

Balogh Gábor


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.