kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Hová visz az M0 északi hídja?

A közlekedési minisztérium április 6-i sajtótájékoztatóján Schamschula György miniszter bejelentette, hogy jövőre megkezdik az M0 autóút északi hídjának a megépítését. Az 1800 méter hosszú, kétszer három közúti sávos híd a Szentendrei-sziget fölött, a Lupa-sziget közelében helyezkedik majd el.
A híd megépítésének fő indoka a főváros belső területeinek, különösen az észak-budapesti kerületeknek és az Árpád-hídnak a tehermentesítése az átmenő forgalomtól. De vajon valóban tehermentesülnek-e ezek a területek?
A hazai és külföldi több évtizedes tapasztalatok azt bizonyítják, hogy az új utak új forgalmi kapcsolatokat hoznak létre, s így további forgalmat gerjesztenek, újabb torlódásokat okoznak és tovább növelik a környezetszennyezést. Az M0 tervezett északi hídja egy üdülőövezetet szelne keresztül, és hatalmas mennyiségű légszennyező anyaggal és zajjal terhelné a tőle délre eső területet. A híd által gerjesztett többletforgalom pedig nagyrészt Budapest északi részének egyébként is túlzsúfolt útjait terhelné. Ez azután jó ürügy lesz majd az M0 észak-nyugati szakasza megépítésének kikényszerítésére. Ennek, a Budai hegyvidéken keresztül vezető szakasznak a megépítési terve ellen már komoly lakossági tiltakozás bontakozott ki, amelyből egyértelművé vált, hogy az itt élők döntő többsége rendkívül károsnak és értelmetlennek tartja a tervet. A megépítés mellett érvelő Schamschula Györggyel szemben rámutattak arra a nagyfokú pusztításra, amellyel az út megépítése és üzemeltetése járna e csodálatos természeti szépségű területen. Felhívták a figyelmet arra is, hogy az uralkodó szélirány következtében az autóút szennye a II. kerületet borítaná be, tovább növelve az itteni asztmás és allergiás betegek — sajnos, egyre emelkedő — számát, s csökkentve az ingatlanok értékét. A területen fekvő gyógyintézmények (pl. a tüdőszanatórium), amelyeket éppen az egészséges környezetnek köszönhetően létesítettek itt, sem tudnák szerepüket betölteni.
Számos szakember mutatott már rá, hogy Észak-Budapestet másképp kell tehermentesíteni a rázúduló autóforgalomtól. A tervezett közúti híd 11 milliárd forintos építési költségével szemben mindössze 200 millió forintra lenne szükség ahhoz, hogy megindítsák a rendszeres (15—20 percenkénti) gyorsvasúti közlekedést az Északi Összekötő Vasúti Hídon, és egyúttal megteremtsék erről a közvetlen átszállási lehetőséget a szentendrei HÉV-re. Az említett 11 milliárd forintot pedig sokkal értelmesebb módon is fel lehetne használni: pl. ebből az összegből a MÁV már meglévő, 191 km hosszú villamosított budapesti hálózatán olyan korszerű városi és elővárosi tömegközlekedést lehetne kialakítani (beleértve a megfelelő csatlakozásokat a BKV és a Volánbusz járataival), amely gyökeres javulást eredményezhetne a főváros közlekedésében.
A közlekedési tárca az M0 északi hídját a Világbanktól felveendő kölcsön segítségével kívánja megépíteni. A környezetvédő szervezetek azonban komoly nyomást gyakorolnak a Világbankra, hogy jelentősen csökkentse az útépítésekhez nyújtott hiteleket. (Ebbe a kampányba már Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub is bekapcsolódott.) Éppen a növekvő nyomás hatására döntött úgy a Világbank, hogy átértékeli a közlekedés terén alkalmazott eddigi politikáját.
Ennek része lehet a fent vázolt alternatív javaslat (Észak-)Budapest közlekedési gondjainak megoldására. Az eddigi információink alapján állíthatjuk, hogy nem a Világbankon, hanem rajtunk (a magyar környezetvédőkön és hivatalos szerveken egyaránt) múlik, hogy melyik változat kerül megvalósításra.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.