kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Gyilkos részecskéketbocsátanak ki a gépkocsik

A személygépkocsik és a nehézgépjárművek kipufogójából kibocsátott apró részecskék hatása felett sokáig szemet hunytak. Az Amerikai Egyesült Államokban nemrég elvégzett kísérletek azonban az egészséget nagy mértékben fenyegető anyagok csoportjába sorolták be őket. Joel Schwartz, az USA Környezetvédelmi Hivatalának járványügyi munkatársa az ilyen okból elhunytak számát évi 60 000re becsüli hazájában. Schwartz által a New Scientist, egy brit tudományos folyóirat számára végzett számítások ezt a számot összesen 10 000re teszik Anglia és Wales területén.
A részecskék valójában a személygépkocsik, teherautók és buszok kipufogógázaival együtt jutnak a levegőbe. Ez az apró szemcsés anyag PM10 néven ismeretes — azért nevezik így, mert minden részecske átmérője kisebb, mint 10 mikrométer. Ezek most a közúti gépjárművek által kibocsátott szennyezők keverékének legnagyobb aggodalomra okot adó összetevőivé váltak.
Viszonylag keveset tudunk azonban ezen részecskék hatásáról. A közelmúltig még a levegőben található koncentrációjuk mérése is nehézségekbe ütközött. A PM10 ellen szóló bizonyítékok nagy része az amerikai városokból származik, ahol kutatásokat végeztek annak megállapítására, vajon vane összefüggés a PM10 napi mérési eredményei és a napi halálozási szám között. Az első ilyen kutatások, melyeket Schwartz vezetett Detroitban, s melyek eredményeit 1991ben publikálta, azt mutatták, hogy a PM10 szintjének emelkedésével növekedett a halálozások száma. Hasonló kapcsolatot figyeltek meg azóta hat másik városban.

Az eredményeket megerősítették az Amerikai Egyesült Államokban végzett újabb kutatások. Bár nehéz kizárni más tényezők hatását, az eredmények figyelemre méltóan állandóak voltak. A részecskék magas száma a vizsgálatok eredményei szerint nemcsak több halálesettel jár együtt, hanem nagyobb számú kórházi betegfelvétellel és több asztmatikus megbetegedéssel is. Bár a mechanizmus egyelőre ismeretlen, az orvosok azt gyanítják, hogy minél kisebbek a részecskék, annál veszélyesebbek lehetnek, mivel ha aprók, mélyen be tudnak hatolni a tüdőbe. A 2,3 mikrométernél kisebbek a tüdő legmélyebb zugába is eljutnak és ott megragadnak.
Kevés kutatás foglalkozott azonban a tüdőre kifejtett hatásokkal. Valószínűtlennek tűnik, hogy maguk a részecskék kémiai hatást gyakorolnának a tüdő sejtjeire, tekintettel arra, hogy kémiai összetételük a Seattleben mért fafüsttől a mindenütt jelen lévő közlekedési gázokig nagymértékben változó volt. A részecskék azonban káros vegyianyagokat szállíthatnak mélyen a tüdő belsejébe: több mint 80 különböző molekulát találtak a városi levegőben fellelhető részecskék felületére tapadva.
A PM10 koncentrációi nagymértékben függnek a forgalom nagyságától, következésképen legmagasabbak a városokban. Az utakon a legnyilvánvalóbban füstöt okádó járművek a dízelüzemű teherautók és buszok. Ennek ellenére az 1991ben NagyBritanniában végzett becslések azt mutatták, hogy a kibocsátások közel egyharmada a benzinüzemű járművekből származott.
1986-ban a Környezetvédelmi Hivatal a PM10 biztonsági határértékét köbméterenként 150 mikrogrammban állapította meg az Egyesült Államok területén. A legutóbbi kutatások azonban azt sugallják, hogy a PM10 esetében nem létezik biztonsági határ, és ha a koncentrációja 10 mikrogramm/köbméterrel növekszik, a halálozás egy százalékkal nő. Az évnek azon a néhány napján, amikor a koncentrációk magasak, halálozási csúcsok vannak. De a legtöbb haláleset az év többi részében történik, amikor a szintek közelebb vannak az átlaghoz, így kizárólag a csúcsszintek csökkentése kis hatással lenne a teljes halálozási számra.
A PM10kibocsátásokat a közúti forgalom csökkentésével és a tisztább üzemű gépjárművek és tisztább üzemanyagok használatával lehetne csökkenteni. A forgalom és különösen a személyautók forgalmának csökkentésére irányuló intézkedések azonban politikai lőporos hordót jelentenek. A Közlekedési Minisztériumnak fel kell ébrednie és el kell kezdenie a városok problémáinak valódi megoldásain gondolkozni ahelyett, hogy továbbra is a gépjárművezetők lobbijaként viselkedne.
(Acid News)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.