kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Autómentes városok
Az emberek visszahódítják a városokat

Az autómentes városok kora elérkezett. Miután a városok majdnem 100 évig alkalmazkodtak az autókhoz, 100 éven keresztül fogytak a parkok, közterek, a fák és a szép városképek, a gépkocsit most felszólították a távozásra. Amszterdamban idén márciusban az Autómentes Városok első európai konferenciáján 350 küldött kinyilvánította hitét amellett, hogy csökkenteni kell az autók számát, a személygépkocsi-használatot és a teherautó-forgalmat, s vissza kell állítani a városi civilizáció értelmét és az emberi léptékeket Európa ostromlott városaiban.
Ez nem valamelyik zöld szervezet rendezvénye volt, hanem a városi hatóságok hivatalnokainak találkozója.
35 európai város lépett be az Autómentes Városok Klubjába, köztük Barcelona, Birmingham, Bréma, Brno, Granada, Kopenhága, Köln, Leeds, Lille, Nantes, Nizza, Nottingham, Palermo, Reykyavik, Rotterdam és Torino. Ezek a városok kötelezték magukat arra, hogy ugyanazokért a célokért dolgoznak, mint Amszterdam: főként a gépjármű-forgalom csökkentéséért. Amszterdam 2005-re 35%-kal szándékozik csökkenteni a városi személyautó-forgalmat és 20%-kal a parkolási lehetőségeket a városközpontban.

A konferencia zárónyilatkozata hangsúlyozta a forgalom csökkentésének fontosságát, ha szükséges, tiltásokkal is, mint a németországi Lubeck és Aachen esetében. A tömegközlekedésnek sokkal kiterjedtebb szerepe lesz az autómentes városban, csakúgy mint a gyaloglásnak és a kerékpározásnak.
A konferenciát az Európai Unió Brüsszeli Bizottságának Környezeti Igazgatósága kezdeményezte, amely igencsak törekszik arra, hogy gyakorlati értelmet adjon a fenntartható fejlődés és a környezetjavítás fogalmának. A kezdeményezést a dél- és az észak-európai politikusok egyaránt támogatták. Az egyetértésnek ez a foka példa nélküli a közlekedéspolitikai vitákban, annál is inkább, mivel az autótulajdonosok aránya és az autóval megtett utak hossza sokkal kisebb Dél-Európában, mint Északon, a jövedelemmel és a gazdagsággal egyetemben. A gazdasági fejlődés hagyományos fogalma alapján és a "felzárkózás" szellemében ugyanis a déli országok általában olyan politikát folytatnak, amely az autóforgalom növekedését segíti elő.
Az autómentesség talán félrevezető fogalom. A német kifejezés, az "autoreduziert" ("autócsökkentett") pontosabb, de az üzenet ugyanaz minden nyelven és minden országban. A város többé nem lehet kényelmes vadászmezeje a gépjárműveknek, egészséget rongáló kipufogógázaikkal és a területetet faló mohó étvágyukkal. A gyalogos és a kerékpáros forgalomé kell hogy legyen az elsőbbség, csökkenteni kell a parkolást a városközpontban és a környékén, és a keletkező teret vissza kell adni az embereknek.
Az amszterdami konferencia, nagy számú résztvevőjével, 12 országnak, több mint 50 városnak és az Európai Uniónak a támogatásával megmutatta az előrevezető utat és a valami más iránti vágy mértékét. Az autótól való függőségünk figyelmeztető rossz jeleibe nap mint nap beleütközünk, miközben egy sokkal fényesebb jövőre lenne kilátásunk. Nincs mit vesztenünk és mindent megnyerhetünk, ha olyan gyorsan haladunk ebbe az irányba, ahogy az csak lehetséges.
John Whitelegg
(Transport Retort)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.