kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Az autónélküli város megvalósul

Az az ország, amely jóval több mint 20 000 forgalomcsillapított területet hozott létre, nagy összegeket fektetett be a tömegközlekedésbe és a kerékpározásba, most egyenesen a személygépkocsik ellen fordul. A németországi Bréma városa bátor kísérletbe kezdett: egy olyan lakókörzet kialakítását tervezik, ami egy, a lakosok és a város közötti, jogilag kötelező szerződésen alapszik, miszerint a lakosoknak nem lehet autójuk. Ez drámaian új szakasz a térért, közösségért, tiszta levegőért és egészségért folyó versengő küzdelemben, amelynek eddig az autó volt a győztese.

Németország tele van ellentmondásokkal. Makacsul ragaszkodik sebességkorlátozás nélküli autópályáihoz, ugyanakkor a lakott területek többségén 30 km/h-ás sebességkorlátozású területek vannak. Egy, az autógyártás, a mozgékonyság és a "minőségi" autók birtoklásán keresztül szerzett státusz iránt pszichológiailag mélyen elkötelezett ország első ránézésre nem lehetne termékeny talaja az autók kizárásának. A brémai Hollerland terv pontosan ezt fogja tenni — s az ötlet már kiterjedt Berlinre és más német városokra is.
Michael Glotz-Richter, a Hollerland tervért felelős tervező az egész ötletet sokkal inkább egy közlekedéspolitikai kérdésnek tekinti. Az autómentes lakókörzetek a várostervezésről, az életminőségről, a közterekről, a közösségi tevékenységekről és az egészségről szólnak. Arról, hogy az autónak szentelt források felszabadulnak és újra elosztódnak az energiatakarékos házak, óvodai szolgáltatások és vonzó közterületek között. Ez az átfogó nézet elnyerte a politikusok és a maguknak jobb életkörülményeket keresők támogatását. ők újra meghatározzák az életminőség fogalmát az autó kizárására, és az emberek, városok és a technológia kapcsolatának egy új útvonalát vázolják fel.
A jelenleg építés alatt álló Hollerland 2,6 hektár kiterjedésű lesz és 250 otthon talál itt helyet. Az ekkora tervekben általában szereplő kétszáz parkolóhely helyett csak harminc lesz, és ezeket is a közösen használandó autók fogják igénybe venni. A teljes terület egynegyede szabadul majd fel más célokra a parkolóhelyek megszüntetése miatt. "De nem az a szándékunk, hogy kitiltsuk az autókat a területről, és aztán parkolóhelyeket ajánljunk fel annak szélén" — hangsúlyozza Glotz-Richter. A lakosok az autó birtoklásával járó előnyöket felcserélik a tiszta levegő, a zöld felületek, a gyerekek és az idősek biztonsága és a kiemelkedően magas minőségű lakókörnyezet által nyújtott előnyökkel. Minden jel arra mutat, hogy nagy lesz az igény az új lakások iránt.
Bréma városának számos akadállyal kezdett megküzdenie, míg ilyen messzire jutott. (Az egyik probléma a még a Harmadik Birodalom idejéből származó parkolási törvény volt, ami az autósoknak kedvező parkolási, illetve garázs-elrendezéseket írt elő az új lakóhelyi fejlesztések számára.) De a Hollerland terv megmutatta, milyen sok pénzbe kerül az autófüggőség fenntartása. A parkolási szolgáltatások csökkentésével Hollerlandban 3 millió márkát takarítottak meg. Ez azt jelenti, hogy a házak árait csökkenteni lehet és az építés minősége javítható, különösen környezetvédelmi szempontból. Glotz-Richter szerint: "a pénzt nem hagyjuk az útban feküdni."
Az autómentes lakókörzetek sikere nagyrészt a tömegközlekedési infrastruktúra minőségétől, illetve a gyalogosok és kerékpárosok számára épült létesítményektől függ. Hollerland esetében ezek a városszerte elterjedt kerékpárút-hálózatra és a villamoshálózatra történő jó rácsatlakozásokkal biztosítottak. A beruházás 1996-ra fejeződik be, és aztán nagyon körültekintően vizsgálatokat fognak végezni, hogy felbecsülhetetlen értékű tapasztalatokat szerezzenek az autómentes területek következő hulláma számára.
Hollerland példáját három másik beruházás követi, amelyek különböző megvalósítási szinten vannak. Amszterdamban a Westerpark Quarter (egy belvárosi terület, amit eddig a gáz, elektromos és víz köz-üzemek használtak) lesz Hollandia első, 600 épületegységnek helyet adó autómentes lakókörzete. Berlinben egy 2000 egységes lakókörzetet terveznek a valamikor katonai célokra használt Lichterfeld-Sued 72 hektáros területén. Szintén Berlinben, a korábbi vágóhíd területét, az Eldenauer utcát tervezik autómentes területnek.
Az autómentes lakókörzetek valódi választási lehetőséget adnak az autóktól hemzsegő városok nyomasztó valóságával szemben. Felfedik azt a hazugságot, miszerint az autófüggőség bizonyos, a szabadpiac működését és a vásárlók választását tükröző törvényszerűségek eredménye. Amikor az emberek előtt valódi választási lehetőségek vannak, akkor az egészséget, a biztonságot és a környezet előtérbe helyező életmódot fogják választani. Az autómentessé válás valódi lehetőségeket ad, és a városi lakosság fényesebb, biztonságosabb, közösségibb és sokkal fenntarthatóbb jövőjét vázolja fel, mint amilyet a jelenlegi fejlesztési politika lehetővé tesz.
John Whitelegg
(Transport Retort)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.