kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Mennyit használnak a katalizátorok?

Az utakon már néhány éve gördülő, katalizátorral ellátott személyautók égéstermékei nem annyira tiszták, mint kellene. A Svédországban vizsgált modellek fele nem felelt meg az országos előírásoknak. 1991 ősze óta 27 motortípussal felszerelt 117 személygépkocsi-típuson hajtottak végre szén-monoxid-, a szénhidrogén- és a nitrogén-oxid-kibocsátást mérő vizsgálatokat. A szénhidrogének párolgását is mérték.
A 27 motortípus közül 13 nem felelt meg valamilyen szempontból és néhányuk több szennyező szempontjából sem. Tíz jármű esetében tíz közül négy vérzett el a kibocsátási követelményeken. Leginkább a szén-monoxid kibocsátási határértékeit haladták túl: ebből a szempontból a 27 közül 8 nem felelt meg. A szénhidrogének párolgása 7 autótípusnál volt túl magas, és ennek a szennyezőnek az égéstermékekben mért koncentrációja három esetben volt túl magas. Másrészt mind megfeleltek a nitrogén-oxidok kibocsátásával szembeni követelményeknek. Egyértelműen néhány autótípus nem felelt meg az előírásoknak. A Ford, Citroën és Peugeot típusai rendre nem voltak képesek elérni a határértékeket, míg a Volkswagen, Mazda, Toyota és Renault típusokkal semmilyen baj sem volt.
A Környezetvédelmi Hivatal egyik hivatalnoka bírálja az autógyártók azon kijelentéseit, miszerint gépkocsijaik nulla kibocsátással rendelkeznek, vagy legalábbis 90 százalékos tisztítóhatással vannak ellátva, mivel a vizsgálatok meglehetősen egyértelműen azt mutatják, hogy ez nem igaz. A katalizátor nélküli autókkal összehasonlítva a csökkenés legvalószínűbb mértéke mintegy 60—70 százalék lehet. A Hivatal a katalizátorokkal szembeni követelmények közül azok hosszú élettartamát és karbantartásuk el-lenőrzését is hangsúlyozza — ezeket az Egyesült Államokban és Svédországban törvény írja elő, az Európai Unióban viszont nem.
Az Egyesült Államokban és Svédországban az autógyártóknak garantálniuk kell az égésterméktisztító rendszerek megfelelő működését öt év időtartam vagy 80 000 megtett kilométer után is. Úgy gondolják, hogy a kötelező garancia elég erős ösztönzőként szolgál a gyártók számára, hogy autóikat hosszú élettartamú rendszerekkel lássák el.
(Acid News)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.