kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
KAMIONOK FORGALOMKORLÁTOZÁSA
KOMOLY SZÁNDÉK VAGY TAKTIKÁZÁS?

Végre elkészült a Kormány rendelet-tervezete a nehéz tehergépkocsik hétvégi korlátozásáról. A tervezet szerint a nyári időszakban (július 1-jétől augusztus 31-ig) szombaton 15 órától vasárnap 22 óráig nem közlekedhetnének az ország közútjain a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik. A rendelet amennyiben a Kormány elfogadja lényeges előrelépést jelent a korábbi állapothoz képest. Azonban a mérvadó nemzetközi gyakorlatot tekintve, ez a korlátozás igen enyhének tűnik.
Északi és nyugati szomszédjaink (Ausztria, Szlovákia és Szlovénia) egész évben érvényes hétvégi forgalomkorlátozást vezettek be. Magyarországnak hasonló intézkedéssel kellene illeszkednie ezen országok gyakorlatához.
A rendelet-tervezethez kapcsolódó kormányhatározat-tervezet az intézkedés megvalósításának egyik feltételeként a megfelelő mennyiségű parkolóhely és a kapcsolódó higiéniai létesítmények biztosítását szabja meg. Az ehhez szükséges pénzügyi forrást nagyrészt a központi költségvetésből és a Központi Környezetvédelmi Alapból irányozná elő.
Úgy véljük, hogy amennyiben bevezetésre kerül hétvégi forgalomkorlátozás, a jelenleginél kevesebb külföldi kamion fog parkolni Magyarországon, hiszen értelmetlen napokat itt tölteniük várakozással. Tehát nem valószínű, hogy nagyobb mennyiségben kell új parkolóhelyet létesíteni. A valóban szükséges parkolók létesítését és üzemeltetetését pedig vállalkozói alapon kell megoldani. (Bizonyos mennyiségű

parkolóhelyet a MÁV is tudna biztosítani a saját területén.) Természetesen ehhez szigorú hatósági ellenőrzés kell, hogy a kamionok ne parkolhassanak tiltott helyen. Véleményünk szerint taktikai elem a határozat-tervezetnek az a része, amely a központi költségvetésből és a KKA-ból kíván az intézkedéshez pénzügyi forrást teremteni. Mivel előre látható, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a pénzügyminisztérium (és minden bizonnyal jogosan a KTM is) elutasítja a pénzforrás biztosítását, a tervezetnek ez a része csupán a kamionforgalom változatlan fenntartásában érdekelt köröknek azt a törekvését szolgálja, hogy tovább halasztódjon a hétvégi korlátozás bevezetése.
Valószínűleg nem visszatartó erejű a tilalom megszegőire kilátásba helyezett húszezer forintos bírság. Akinek van fogalma arról, milyen haszonnal járhat a fuvarozó részére egy kamion áthaladása az országon, az tudja, hogy ez az összeg nem tekinthető komoly büntetésnek. Ezért javasoljuk a bírságot 50 ezer forintra felemelni oly módon, hogy a tilalom többszöri megszegése esetén több alkalommal is lehessen bírságolni akár ugyanazon a napon.
A nehéz tehergépjárművek forgalomkorlátozása számos kedvező hatással járna. Felértékelődne a vasúti fuvarozás, különösképpen a kombinált fuvarozás, ami mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból előnyös országunk számára. (Ezt a helyzetet erőteljes kínálati pozícióval lenne célszerű kihasználni, azaz a kombinált fuvarozás fejlesztését kiemelten kell kezelni.) Ezért reméljük, hogy a forgalomkorlátozás mielőbb megvalósul.

Lukács András


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.