kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Kinnock, a buszozó főbiztos

Neil Kinnock, az Európai Unió közlekedési főbiztosa most egy olyan kiadványt jelentetett meg, amely elüt az EU Brüsszeli Bizottságának száraz, hivatalos dokumentaitöl. Az Állampolgári Hálózat az Európai Személyszállítás Fejlesztéséért címü kiadványnak az a célja, hogy tudatosítsa az emberekben: sürgős intézkedésekre van szükség Európa városainak felszabadítására.
Az Európai Bizottságnak kevés beleszólása van a tömegközlekedésbe, mert ez jobbára helyi kérdés. Csupán annyit tehet, hogy felszítja a vitát a változtatások érdekében.
"Természetesen a bizottságnak nem lehet feladata egyik európai város buszmenetrendjének elkészítése sem" — nyilatkozta Kinnock. "Úgy gondoljuk azonban, hogy valóban hozzájárulhatunk a kedvező változásokhoz a vita serkentésével, egy irányvonal kijelölésével, s ha felhívjuk a figyelmet arra az égető problémára, hogy Európa közlekedése teljesen megbénulhat, ha nem cselekszünk, és nem szorgalmazzuk az alternatív megoldások bevezetését."
Kinnock egyetért a közlekedési szakértőkkel, akik szerint a helyzet kezd válságossá válni.
"Tíz éven belül az egyetlen módja annak, hogy az emberek bejussanak a belvárosba, az lesz, hogy keresztülmásznak mások autóin" — mondta.
Az Állampolgári Hálózat egyik fő tevékenysége, hogy különbséget tegyen a tömegközlekedést segítő és gátló dolgok között. A bizottság azt tervezi, hogy díjat oszt ki azoknak a városoknak, amelyek a leghatékonyabb tömegközlekedési hálózatot üzemeltetik. Kinnock szerint az Állampolgári Hálózat kampánya fel fogja hívni a figyelmet a jó kezdeményezésekre. Más esetekben fel fog merülni a kérdés: miért nem képesek egyesek arra, amit sikeresen megtettek más, hasonló méretű városokban.
"Vegyük például Stockholmot és Koppenhágát. Ezek mára már rémálom-városok lehetnének. Szigeteken terülnek el, és a polgároknak hidakon kell keresztüljutniuk, hogy munkába jussanak. A reggeli csúcsforgalomban mégsem látunk 70-100 autóból álló sorokat kígyózni a közlekedési lámpák előtt, és a vasúthálózat is gördülékenyen üzemel."
Brüsszel, ahol Kinnock — az Angol Munkáspárt korábbi vezetője — most él, szintén kedvező eredményekkel büszkélkedhet a főbiztos szerint.
"Itt nem tudják, mi az, hogy közlekedési dugó" — mondja, nyilvánvalóan a korábbi londoni életére visszagondolva. A Bizottság sürgetni fogja új, az EU-elveknek megfelelő gyakorlat bevezetését azokban a városokban, ahol rossz a közlekedés, és ahol lehetséges, pénzügyi támogatást is nyújt a megvalósításhoz.
A statisztikák is bizonyítják a gyors beavatkozás szükségességét:
- Az elmúlt 20 évben egy európai polgár által naponta megtett út átlaga 16,5 km-ről 31,5 km-re nőtt.
- 1975 és 1995 között az EU-ban az autótulajdonosok száma 232-ről 435-re nőtt 1000 lakosra vetítve.
- A személyszállítás 79%-a személyautóval történik.
- Az áruk 70%-át közúton szállítják. A buszok, illetve a helyi érdekű vasútjáratok energiafogyasztása ötöde a személyautóénak, még akkor is, ha a busz vagy a vonat félig van tele.
- Egy utasra számítva a busz az autó által elfoglalt helynek mindössze 5%-át igényli.
- A közúti közlekedés az EU energiafogyasztásának 25%-áért felelős.
- A főleg közutakon jelentkező torlódások okozta veszteség a becslések szerint az EU-tagállamok nemzeti vagyonának 2%-át teszi ki évente, összesen mintegy 1200 milliárd dollárt, vagyis négyszer annyit, mint amennyibe a EU tömegközlekedésének teljes évi kiadása.
- Csaknem 1000 ember hal meg hetente az utakon az EU-ban.
- A közúti balesetek a nemzeti vagyon 1,5 százalékába kerülnek évente, míg a közlekedés által okozott környezetszennyezés a nemzeti vagyon 0,6 százalékát teszi ki.
- A közúti közlekedés felelős a CO-kibocsátás 62, az NOx-kibocsátás 50, és a CO2-kibocsátás 17%-áért.
- A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) becslése szerint az elmúlt 20 évben a járművek átlagos sebessége 10%-kal csökkent a városokban. Néhány európai városban a közlekedés átlagos sebessége a csúcsforgalom idején lassabb, mint a lovaskocsik idejében.
Noha a Bizottságnak nincsenek igazán törvényi eszközei a tömegközlekedés előnyének biztosítására, Kinnock szerint sok EU rendelkezés (például a levegőszennyezésről szólók) összefüggésben van a tömegközlekedéssel. Szerinte a végső cél az, hogy "megtaláljuk a módját annak, hogy az autó alternatíváit az emberek szabad akaratukból válasszák, és ne kényszerből. Amennyiben magas a szolgáltatás minősége, kényelmesek a csatlakozások, jó a tájékoztatás és elfogadhatóak a tarifák, az emberek a tömegközlekedést választják."
Céljai megerősítésére a főbiztos elkötelezte magát, hogy az elkövetkezendő néhány hónapban annyi buszon és metrón fog utazni, amennyin csak lehet. Angliában kezdi, majd Írország és Olaszország következik.
Ha legközelebb látsz egy vékony, vöröshajú walesi embert fölszállni a buszra, nézd meg mégegyszer — könnyen lehet, hogy az Európai Unió közlekedési főbiztosát látod!
Hilary Clark és Matthew Born
(The European)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.