kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
A Levegő Munkacsoport kampánya

Az eredmények
A Levegő Munkacsoportnak idén januárban és februárban a fővárosi tömegközlekedés javításáért folytatott kampánya több célt tűzött ki maga elé. Mindenekelőtt természetesen azt szerettük volna elérni, hogy a Fővárosi Önkormányzat hozzon konkrét intézkedéseket a tömegközlekedés színvonalának emelésére. Fontos cél volt az is, hogy az állampolgároknak felhívjuk a figyelmét: ők maguk is tehetnek valamit egy kellemesebb, egészségesebb és ésszerűbb közlekedés és környezet kialakításáért. Továbbá azt is reméltük, hogy a kampány segítségével egyre több embert nyerünk meg a környezetvédelem ügyének.
A rendelkezésre álló rövid idő (kb. egy hónap) alatt mintegy 20 ezer aláírást gyűjtöttünk össze. Bár a népi kezdeményezés sikeréhez a törvény szerint 107 ezer aláírás kell, a kampány önmagában is elősegítette, hogy a Fővárosi Önkormányzat illetékesei az aláírásgyűjtő íveken megfogalmazott követeléseknek megfelelő intézkedéseket hozzanak.
Az aláírók kérték, hogy a közlekedés terén történő változtatások előkészítésébe vonják be a polgárokat és a civil szervezeteket. A Fővárosi Önkormányzat Környezetvédelmi és Városüzemeltetési Bizottsága a Közlekedési Ügyosztály egyetértésével úgy döntött, hogy még az idén ki kell dolgozni a lakossági részvétel elveit és gyakorlati szabályait.
Az aláírók szerint a tömegközlekedésnek minden vonalon előnyt kell biztosítani. Az idén a Közlekedési Ügyosztály felmérést készít arról, hogy mely vonalakon milyen módon lehet előnyben részesíteni a tömegközlekedési járműveket. Több szakaszon már az idén megvalósulnak ezek az intézkedések (pl. a villamosoknak forgalmi előny biztosítása a Hűvösvölgyi úton, a Nagy Lajos király útján, a Moszkva térnél, a Közraktár utcánál, a Fehérvári úton, a Kőrösi Csoma úton, az autóbusz-, illetve trolibusz-megállók körülményeinek javítása számos helyen stb.).
Kezdeményeztük, hogy ugyanazzal a jeggyel vagy bérlettel lehessen utazni a BKV, a MÁV és a VOLÁNBUSZ járatain. A Fővárosi Önkormányzat felgyorsította a Budapesti Közlekedési Szövetség előkészítő munkálatait, és így remélhetőleg 1998. január 1-jével létrejön a tarifaközösség.
Kértük, hogy minél szélesebb körben vezessenek be forgalomcsillapítást. A Közlekedési Ügyosztály külön programot dolgoz ki a közúti forgalom csökkentésére a belső kerületekben, továbbá kísérletképpen még az idén bevezeti legalább egy lakóterületen a 30 km/órás sebességkorlátozást.
A kampány tapasztalatai megerősítették azt a véleményünket, hogy a tömegközlekedés színvonalának emelését elsősorban nem a pénzhiány vagy a technikai nehézségek akadályozzák, hanem a megfelelő politikai akarat hiánya. Ezért — bár az aláírásgyűjtésnek vége — a Levegő Munkacsoport tovább folytatja a tömegközlekedés javítása érdekében végzett tevékenységét. Szeretnénk ehhez megnyerni minél több állampolgár támogatását.

Tapasztalatok aláírásgyűjtés közben
A Fővárosi Közgyűlés 2/1993 (I.29.) számú rendeletében meghatározottak szerint több mint 107 ezer állandó budapesti lakással rendelkező választópolgár érvényes aláírása szükséges ahhoz, hogy a Fővárosi Közgyűlés határozatot hozzon a népi kezdeményezésben foglaltakról.
Ennyi aláírás még nem gyűlt össze. Elgondolkoztató, hogy nem állapították-e meg túl magasan a szükséges aláírások számát, hiszen egy országos népszavazáshoz is elég 100 ezer aláírás?!
Tíz helyszínen egymást váltva várták az aláírókat a Levegő Munkacsoport aktivistái. Külön öröm volt a nagyszámú gimnazista segítsége.
Az emberek, akik megálltak elolvasni a táblákat, általában egyetértettek céljainkkal. Sokan azonnal alá is írták az ívet. Szomorú volt azonban látni, hogy amikor kiderült, hogy meg kell adni a személyi számot is az érvényes aláíráshoz, többen megijedtek és inkább elmentek. Naponta sok-sok vidéki nehezményezte, hogy az ő aláírása nem elfogadható, mert az állandó lakcíme nem Budapesten van — pedig tudjuk, hogy akik Budapestre járnak dolgozni nap mint nap mindannyian ugyanúgy áldozatai a romló közlekedésnek, mint azok, akik itt is laknak.
Általánosnak mondható az elégedetlenség a romló tömegközlekedés miatt.
Sokan kérték, hogy tájékoztassuk őket az elért eredményekről is.
Volt azért néhány kellemetlenségünk is. Nehéz volt higgadtan eltűrni néhány ember gorombáskodását.
Nagyon sok konkrét kérés, kérdés, javaslat érkezett az egyes tömegközlekedési járatokkal kapcsolatban. Ezeket összegyűjtöttük és eljuttatjuk a BKV illetékeseihez.
Arról is panaszkodtak sokan, hogy sok esetben nem lenne szükségszerű az utasok életének megnehezítése.
Mit is értenek ezalatt? Beérkezik egy busz (villamos) a végállomásra, és mire az emberek leszállnak, a csatlakozó járat éppen elindult (nélkülük). Különösen kellemetlen az ilyesmi este, amikor amúgy is hosszú a várakozási idő. Mire az utolsó kék metró a Deák térre ér, rendszeresen elmegy a piros. Olyan apróságok ezek, amelyek sok embernek rontják el a kedvét feleslegesen. Orvoslásuk biztosan nem kerül pénzbe, legfeljebb odafigyelésbe.
A párhuzamos járatok megszüntetése — racionalizálás címén — ugyancsak sok bosszúságot okoz. Az 1-es busz megszüntetése olyan fájó pont, amit sokan felemlegettek. A Millecentenáriumra gondolva vajon nem járhatna újra az 1-es legalább a hétvégén? Ha a Kelenföldi Lakótelepről az Állatkertbe megy egy család (három gyerekkel), csak BKV-jegyre elköltenek ezer forintot. Hányan engedhetik meg ezt manapság maguknak?
Aláírásgyűjtés közben az érdeklődőknek sokat beszéltünk a sebességkorlátozás hasznáról is. Feltűnő, hogy milyen keveset hallottak ilyesmiről az emberek. Nagy lecke egy környezetvédő szervezetnek, hogy kellő anyagi eszközök híján hogyan tudja nézeteit minél szélesebb körben elterjeszteni. Kampányunk ezért is hasznos volt.

Hajtman Ágnes


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.