kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Autó és kulturáltság

Bevezetésül idézek egy levélből, amelyet a dunabogdányi Bioszféra Klub küldött a Levegő Munkacsoportnak:
A legtöbb bajunk a közlekedéssel van. A 11-es műút annyira le van terhelve, hogy az ablakokat éjszakára sem lehet nyitva tartani. A kedves autós kollégák a "falusi" utakat versenypályának nézik, nem törődve az itt élőkkel. A rendőrség nem ér rá ilyennel foglalkozni, mert kevesen vannak, és nem tudnak semmit sem tenni.
A saját maguk által termelt szemetet is el kell valahol autósainknak helyezni. Mi sem egyszerűbb, mint lenyitni az ablakot, és az út menti árokba, vagy a Duna mellett eldobálni. A Magyar Közlekedési Klub jobban foglalkozhatna az autós kollégák kultúráltságával, felvilágosításával, hogy a vidékieket is kíséreljék meg emberszámba venni.
A fővárosiak autóikkal "kiszállnak" a Duna mellé, ahol szabálytalanul leparkolnak, a kocsiból kiszállnak, mellette felállítják asztalkáikat, székeiket, esznek, isznak, majd estefelé "jót kirándultunk" jeligével a szemetet helyben hagyva hazamennek kipihenni az átkos vidék elmaradottságát.
Eddig szól az idézet, amelyben leírtakat személyes tapasztalatainkkal sajnos mindannyian csak megerősíthetünk.
* * *
Nemrégiben egy Budapesttől kb. 15 km-re fekvő községből indultam kirándulásra. Utoljára négy éve jártam ott, és elképedtem azon, hogy a falu határában milyen nagy számban épültek viszonylag költséges családi házak. A házak előtt természetesen ott állt egy vagy két nagyobb autó, másképp aligha tudtak volna kiköltözni a "pestiek", akik a rossz levegő elől menekültek a belvárosból, de a munkahelyük, iskoláik, barátaik révén még sok évig inkább a régi lakhelyükhöz kötődnek. Visszafelé mértem az időt, vasárnap délután, 3-szori átszállással, kb. 70-75 perc alatt lehet onnan a VI. kerületbe jutni tömegközlekedési eszközzel. Csúcsforgalomban, illetve októbertől áprilisig, amikor ritkítják a kék busz járatait, ennél még hosszabb utazási idő szükséges. A kiköltözők ezt tudják, meg a növekvő súlyadót, benzináremelést, parkolási díjakat, autólopásokat.
Gyalogosként viszont azt láttam, hogy az új házak zsúfolt összevisszaságban épülnek karnyújtásnyira egymástól, nem tartva sem utcavonalat, sem párkánymagasságot. Van ott kis tetőhajlásszögű bungaló, háromszintes társasház, modernizált, sváb parasztház, ízléstől, lelki beállítottságtól és pénztárcától függően megálmodva. Ebbe a Disneyland-be pedig egy keskeny, kanyargós földút vezet, amelyet az őslakosok lerobbant régi házikói szegélyeznek.
Az utcára könyöklő kis házak ablakát vastagon fedi a por, mert az autók az új telepet csak ezen az eredetileg falu végi úton tudják megközelíteni. Azok, akik ki tudja mióta laknak itt, és eddig legalább a csöndet és a tiszta levegőt élvezhették közvetlenül az erdő szomszédságában, most a szegénység mellett éjjel-nappal folyamatosan a port, a benzinbűzt és a motorberregést is kénytelenek tűrni, miközben az erdő helyén hatalmas méretekben épül az új telep.
Kinek hiányzik egy ilyen agresszív magamutogatás, gyűlöletkeltés a jobbmódúak részéről? Csak mások rovására tehetjük a magunk életét kellemesebbé? Nem lehetett volna előbb egy tisztességes utat tervezni, és csak azután belefogni a telep építésébe?
És egy utolsó kérdés: hány község ismer magára a fent leírtak alapján?
Úgy tűnik, elkel a figyelmeztetés: ne éljünk vissza a vendégjoggal! Az áthaladó autós csak vendég az utcán, az ott élők közössége a gazda.

Beliczay Erzsébet


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.