kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Forgalomcsillapítás Balástyán

A településeken átszáguldó autók igencsak rontják a lakosság életének minőségét. A kisgyerekek nem játszhatnak felügyelet nélkül, esetleg át sem mehetnek egyedül az út túloldalán lakó barátjukhoz, a tyúkokat nem engedhetik ki kapirgálni az árokpartra, az idős emberek nem ülhetnek ki a ház elé a kispadra a zaj és a rossz levegő miatt, kénytelenek bent maradni a házban, egyedül. A nagyforgalmú tranzitutak hozzájárulnak az elidegenedéshez, hiszen a gépjárművek elhódítják a lakosságtól az utcát, a közösségi élet terét. Azt is érdemes lenne egyszer tüzetesen megvizsgálni, hogy a kiskertekből kikerülő zöldség, gyümölcs milyen mértékben tartalmazza a kipufogógázok káros anyagait, s ez milyen következményekkel jár.
A baleseti statisztikák is riasztóak: évente többezer gyalogos esik áldozatául a tranzitforgalomnak.
A településeken keresztülszáguldó forgalom megfékezésére már nagyon jó eszközök léteznek. Nyugaton, ahol már több keserves tapasztalat született a motorizáció árnyoldalairól, előszeretettel alkalmazzák ezeket. Magyarországon is van már rá példa, s további tervek is készülnek. A balástyai alkalmazásról — amelyet az M5ös autópálya kiépítése nyomán terveznek — Polányi Péter építőmérnök, a DHV Magyarország munkatársa előadása alapján írunk, amely március 20-án, az Új áramlatok a közúti közlekedésben című konferencián hangzott el. Reméljük, a későbbiekben sok hasonló terv születik országszerte — és nem csupán az autópályák mellett fekvő településeken.

Az utóbbi időben olyan tendenciát vehetünk észre az úttervezési gyakorlatban, ami a sebesség helyett a biztonságot helyezi első helyre. Ennek egyik első kézzelfogható eredménye a Nyergesújfalun bevezetett átfogó környezetrehabilitációs forgalomcsillapítás. Most hasonló átalakításokat terveznek Balástyán is.
A forgalomcsillapítás gondolata abban rejlik, hogy ne csak a helységnév-tábla jelezze, hogy itt emberek élnek, gyerekek bicikliznek, hanem az átváltoztatott környezet folyamatosan az egész szakasz mentén végig ébren tartsa a járművezető lelkiismeretét, óvatosságát.
Balástya átkelési szakaszának vizsgálata során olyan lehetőség merült fel, ami először eretnek gondolatnak tűnt, de a visszaépítés elméletének szó szerint megfelel. Lényege, hogy a meglévő 13 méter széles burkolat közepén 2´3,25 méteres forgalmi sáv, mellette egyik oldalon 1,1 méteres zöldsáv, cserjesor és 1,3 méteres kerékpársáv lenne, a másik oldalon pedig 2,3 méteres parkolósáv, 50 cmes biztonsági sáv mögött korlát, s a mögött egy 1,3 méteres kerékpársáv is elférne.

A falu szélén bejárati kapu fogadja majd a járműveket, ahol különválik a kerékpárút, és lecsökken a forgalmi sáv szélessége. A jelenlegi túl széles burkolat határozott késztetést jelent az autósoknak a nagyobb sebességű haladásra. A szűkebb útkereszmetszet óvatosabbá teszi majd őket.
A belső szakaszokon arra törekedtünk, hogy ébren tartsuk a járművezető lelkiismeretét, optikai keskenyítéssel, eltérő színű burkolatokkal, ismétlődő középszigetekkel, oldalt zöld növénysorral. A gyalogostengelyek vonalában kijelölt gyalog és kerékpáros átkelők teszik biztonságosabbá az áthaladást. A parkolósávokat pedig 4—5 kocsiállásonként beugró szigetekkel meg kell szakítani, hogy az optikai keskenység hatást fizikailag is megerősítsük.
A fokozatos, befelé szigorodó csillapítás középpontja a templom előtti csomópont. Jelenleg itt semmi sem jelzi, hogy az utazó beért a falu centrumába, több gyalogosra, keresztező járműforgalomra, veszélyre számíthat. Ide körforgalmi csomópont létesítését javasoljuk, de nem forgalomszervezési, hanem inkább forgalomcsillapítási és a "centrum" hatás elérése miatt.
A csomópont után hasonló eszközök sorakoznak a másik irányból jövők fokozatos megfékezésére.
Balástyán találtunk egy másik csomópontot is, aminek a jelenlegi geometriájával van a baj. A keresztező ágak egymástól eltolva metszik a főirányt, ezért ennek kijavítására is körforgalmi csomópont építését ajánljuk.
Ha a falut kellemes megjelenésű utcabútorokkal, parkolósávokkal, sűrű kultúrnövényzettel csinosítjuk, központját körforgalommal jelezzük, akkor a csökkent számú, csillapított forgalmú autós több mindent is észrevesz a faluból, s esetleg lesz kedve megállni és pénzt költeni. Rákerül a falu az autós gondolatbeli térképére.

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.