A McDonald's a miskolci találkozón
Zöldítés és térítés
Nem sikerült lebeszélni a McDonald's képviselőit, hogy eljöjjenek Miskolcra a környezetvédelmi csoportok országos találkozójára. Nem értették, hogy ez egy olyan alkalom, ahol évente egyszer belső ügyekről beszélünk. Eljöttek, és még a HuMuSz közgyűlésén is részt akartak venni. Jobb dolgunk nem lévén, végül is eltöltöttünk velük másfél órát. Az alábbi beszámoló megmutatja, miben nyilvánul meg "zöldségük".
Legstabilabb szék a háromlábú. Tudják ezt a McDonald's-éknál is. Így környezetvédelmi stratégiájukat is három részre osztották. Ezt mind be is adták Miskolcon. Jó étvágyat hozzá!
Egy étterem napi 120-140 kg hulladékot termel, melynek a megoszlása a következő:
62-63% papír
10% szerves
9% polietilén
2% polisztirol
3-4% polipropilén
12-14% egyéb hulladék
5,3 milliárd Ft az éves árbevételük, ennek 3,5 százalékát, azaz 185,5 millió Ft-ot költenek reklámra. Miért tartják magukat környezetvédőknek? Azért, mert szelektíven gyűjtik a hulladékot, csomagolóanyagaikat folyamatosan környezetbarátra cserélik, oktatják a fiatalokat, gyerekeket.
1. 1994-ben kezdték el a szelektív gyűjtés bevezetését, ma már 37 étteremben működik. 1995-ben a hulladék 25%-át dolgozták fel újra, 1996 végére ez a mennyiség eléri a 80%-ot. Már Miskolcon is szelektíven gyűjtöttek, az üzletvezető szerint ez a hulladék deponálásra (lerakásra) kerül. Szinte hihetetlen, hogy a papír minőségére oly kényes papírgyárak a zsíros, ételmaradékos papírt feldolgozzák.
2. Folyamatosan leváltják az alapanyagokat és a csomagolóanyagokat: így például a fagylaltos műanyag pohár helyett ostyát alkalmaznak, vagy a műanyag keverőket fapálcákra cserélik. Emellett csökkentik a csomagolóanyagok vastagságát is. Az almáspite pedig Spanyolországban készül, Oroszországban csomagolják, s a mi tinédzsereink fogyasztják el. Irány az egységes Európa!
3. Rendszeres oktatás. Étteremlátogatásokat szerveznek a gyerekeknek. Bemutatják, hogyan folyik náluk a termelés: miért környezetbarát. A Föld napjára rajz- és fotópályázatot írnak ki. A hatás nem marad el, újabb Mcfüggő emberpalánták alakulnak ki.
Természetesen ezzel a bevételük is tovább növekszik, így nő a reklámra szánt összeg is. Azaz nemcsak megeszed, hanem Mc is etetnek.
(KukaBúvár)
|