kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
OLVASÓINK ÍRTÁK

Tisztelt Szerkesztőség!
Ezen a nyáron rá kellett jönnöm, hogy a BKV bizony nem sok gondot fordít az utastájékoztatásra a vasútállomásokon és a repülőtéren.
Édesanyám, húgom és néhány barátom látogattak meg nem sokkal ezelőtt. Anyámmal és a húgommal az érkezésük után úgy döntöttünk, hogy tömegközlekedéssel megyünk be a repülőtérről a városközpontba. Mivel én már közel három éve itt lakom, nem okozott gondot útba igazítani őket, de sajnos semmiféle tömegközlekedési térképet vagy tájékoztatót nem találtam a repülőtéren, amin megmutathattam volna vendégeimnek, merre is megyünk. Még a jegyautomatába való pénzérmét is csak hosszas keresgélés után sikerült váltanom. Kőbánya-Kispestig kellett bemennünk ahhoz, hogy megvehessük a három napra szóló kedvezményes turistajegyet, és hogy megmutathassam a térképen vendégeimnek, milyen kiterjedt és praktikus tömegközlekedési rendszer van Budapesten.
Gondolhatjuk, milyen helyzetben lehet az a turista, aki még sohasem járt Budapesten, és egy szót sem tud magyarul. Nem marad más lehetőség számára, mint beülni egy taxiba.
Két barátomnak is hasonló élményben volt része. ők vonattal érkeztek, és egy fél órát keresgéltek, mire sikerült BKV jegyet vásárolniuk és megtudniuk, hogyan juthatnak el a városközpontba. Nem értem, hogy a főváros tömegközlekedésének miért nincs információs fülkéje a város két ilyen jelentős belépési pontján.
A legtöbb amerikai turista az elővárosokból jött, és teljesen idegen számukra a tömegközlekedés. (Azok a szegény amerikaiak, akik használják azt, nem jönnek Európába.) Villamoson, trolibuszon utazni az amerikai turisták számára ugyanolyan "helyi specialitás", mint a magyar ételek és a cigányzene. Budapest felfedheti a bogaras amerikai turisták számára a tömegközlekedés "gyönyöreit"
Anyám mesélte, hogy' valamikor Los Angelesnek is volt tömegközlekedése, akárcsak Budapestnek. Anyámnak és az idősebb korosztályba tartozó amerikai turistáknak Budapest tömegközlekedése ezeket a "régi szép időket" juttatja eszükbe.
Anyám és húgom számára az itt tartózkodásuk csúcsa az volt, hogy nem kellett autót vezetniük. Barátaimnak — akik New York City-ből érkeztek — a tömegközlekedés hatékonysága és alacsony ára volt lenyűgöző.
Sajnos, a megfelelő tájékoztatás hiányában gyakran előfordul, hogy a turisták érvénytelen jeggyel utaznak, s így az ellenőrök feltartóztatják és megbüntetik őket. Egy ilyen élmény után a hazatérő külföldi nemigen fogja ajánlani barátainak a budapesti tömegközlekedést
A turisták nem akarnak lépten-nyomon idegenektől kérdezősködni. Azt szeretnék, ha könnyen lehetne tájékozódni a városról, szállodákról, éttermekről, nevezetességekről és arról, hogyan közelíthetik meg őket.
A BKV-nak jobb tájékoztatásra, térképekre lenne szüksége a repülőtereken és az állomásokon Ez kis befektetés ahhoz képest, mennyi utast lehetne szerezni vele. Itt a jó lehetőség, hogy rászoktassák a nyugatiakat a tömegközlekedésre!
James Rojas
Tisztelt Szerkesztőség!
Egy természetvédelem körébe tartozó problémára szeretném felhívni figyelmüket. A Budapest XI, Andor u. végénél történt útépítések során a környező családi házas területeket zajvédelmi okokból deszkapalánkokkal kerítették, melyeken helyenként átlátszó plexi vagy egyéb anyagból készített "ablakok" kerültek beépítésre. Az ablakok mindkét oldalán, de különösen az autóút felől, rengeteg elhullott madártetem található (a házak felőli részen a macskák működnek). A madarak nekirepülnek az átlátszó részeknek, mivel semmiféle jelzés nem figyelmezteti őket, hogy szilárd anyag az átlátszó rész.
Kérem intézkedjenek sürgősen, mert nap, nap után sok madár esik áldozatul ennek a zseniális civilizációs találmánynak is, mely az embereket ugyan úgy-ahogy talán védi a zaj ellen, de a madarakat jobban irtja, mint a pontosan működő vadászfegyverek. Sok értékes madárfaj is található arrafelé, vörösbegyek, rozsdafarkúk, cinkék, pacsirták, bár nekem mind egyformán kedves.
Tisztelettel:
Gerencsér Károlvné
Kedves Gerencsér Károlyné!
Köszönjük szépen levelét, és fáradozásait a madarak érdekében. Ahogy tudomásunkra jutott, időközben — utánajárásának köszönhetően — ragadozómadár-sziluetteket ragasztottak a zajvédő fal átlátszó részeire, s ennek köszönhetően megszűnt a madárpusztulás. Felhívjuk figyelmét a 15. oldalon található cikkekre, amelyek rokon témával, a gázolásos állatbalesetekkel foglalkozik.
Tisztelettel:

Mikola Klára


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.