kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Mostoha sorsú mellékvonalak

A Lélegzetben már sokszor volt szó a magyar vasút és a mellékvonalak helyzetéről. A '68as közlekedéspolitikai koncepció végrehajtása óta nem szűnt meg Magyarországon vasútmellékvonal. Vagy mégis?
Ha egy kicsit figyelmesen lapozgatjuk a MÁV-menetrendet és a kiadott változásjegyzéket, érdekes dolgokat találhatunk. Évek óta változatlanul szerepel a menetrendben a 83as számú Kisterenye-Mátramindszent-Mátranovák-Homok -terenye vonal, de nincs feltüntetve erre közlekedő vonat. Még évekkel ezelőtt megszűnt a közlekedés. Ennél is érdekesebb a 48-49es számú vonalak menetrendje. Tamási és Pincehely, Dombóvár és Mezőhídvég, valamint Tamási és Fürged között ugyanis autóbuszok szállítják az utasokat, utóbbi viszonylatban például hétvégenként naponta kétszer. Nevezhetőe ez vasúti közlekedésnek? Pedig egyre jobban terjed a megoldás. Nemrég olvashattuk, hogy Szentes és Orosháza között is meg akarják szüntetni a vasúti közlekedést.
A legújabb meglepetést a MÁV decemberben kiadott menetrendi értesítője tartalmazza, amelyben megtalálható a Pécs—Bátaszék vonal új menetrendje. Ez az a vonal, amely összeköti a dunántúli nagyvárost a bajai hídon át a DélAlfölddel. Ha lenne vasúti kapcsolat Bácsalmás és Szabadka közt, akkor Békéscsaba-Szeged-Baja-Pécs között gyors és rövid útvonalú összeköttetés létesülhetne, amelynek egy szakasza Jugoszlávián haladna keresztül. Így azonban Pécs-Baja-Kiskunhalas-Kiskunfélegyháza között közlekednek igen rossz, Kecskemét felé nem csatlakozó menetrenddel a vonatok. Hétvégén egész Szegedig elutazhatunk átszállás nélkül; a táv a közútinak kb. kétszerese, a menetidő több mint 7 óra. Ezt azért a vasutasok is sokallták, ezért a legújabb menetrendet kiegészítették. Vasúton, valószínű, hogy pályahibák miatt, tovább nőtt a menetidő, hétvégenként azonban 1 óra 40 perccel (!) a vonat indulása után egy autóbusz is indul Bátaszékre Pécsről, megelőzi (!) a vonatot és az utasok átszállhatnak. Majd a Kiskunfélegyháza felől érkező vonatról szállhatnak át az utasok a buszra, és így majd 2 órával hamarabb érnek Pécsre, mintha a vonaton maradnának, a 68 kmt ugyanis kb. 190 perc alatt teszik meg a vonatok, ez 21 km/h átlagsebességet jelent.
Magyarországon sok hasonló példa van. 30km/h alatt van a vonatok átlagsebessége Barcs-Villány, Rétság-Romhány, Kisterenye-Kálkápolna, Kazincbarcika-Rudabánya, Nyíregyháza-Nyíradony, Kecskemét-Kunszentmár-ton, Szentes-Orosháza, Kiskőrös-Kalocsa között, valamint a Kecskemét és Nyíregyháza környéki kisvasutakon. A többi mellékvonalon 3050 km/h az átlagsebesség. Pedig sok mellékvonal alkalmas lehetne arra, hogy rajta sebes vagy gyorsvonatok közlekedjenek nagyvárosok között, azonban ilyen átlagsebességgel ez lehetetlen. Pedig Békéscsaba-Kecskemét, Salgótarján-Miskolc, Kecskemét-Pécs, Kalocsa-Kecskemét között a fent említett vonalakon át új összeköttetések jöhetnének létre.
A magyar vasúthálózat legnagyobb hibája, az erőteljes sugarasság kijavítható lenne, ha az ország nagyvárosait összekötő körirányú hálózat jönne létre másod- és harmadrendű vonalak felújításával. Kérdés persze, hogy a közlekedésfejlesztésre szánt összegeket mire és hogyan használják fel. Nem hiszem, hogy apránként ütemezve ne lehetne elérni, hogy a másod, harmadrendű vonalakon is megfelelő sebesség és kényelem várja az utasokat. Ez természetesen növelné az igénybevételüket, tehát javulna gazdaságosságuk is. A mellékvonalak leépülése, majd bezárása sehova sem vezető taktika, a fővonalak forgalomesését, a vasút egészének térvesztését, jelentőségének csökkenését fogja eredményezni. Addig, amíg maga a vasút kénytelen a forgalmat közútra terelni, nincs semmi remény a magyar vasúti közlekedés újjászületésére, pedig az elmaradásunk e tekintetben egyre csak nő.
Molnár Balázs



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.