Szélesebb országutakat?
Az új utak építését ellenző aktivisták legtöbbször azzal érvelnek, hogy azt a területet erdőt, szántóföldet, közösséget védik, amit az út keresztülszelne vagy tönkretenne. Ebből kiindulva gyakran támogatják egy új nyomvonal kitűzését, vagy a meglevő utak kiszélesítését. Íme néhány indok, amiért el kell kerülnünk az ilyen csapdákat:
1. Az útépítő és a közúti árufuvarozó cégek támogatása az útépítések finanszírozásán keresztül teljesen aláássa a vasúti szállítást, függetlenül attól, hogy új út építéséről, vagy egy régi út korszerűsítéséről van szó. A vasúti szállítás körülbelül nyolcadannyi energiát igényel, mint a közúti.
2. A forgalom mindig annyira növekszik, hogy betöltse a rendelkezésre állóhelyet. Ha nem tudjuk meggyőzni a döntéshozókat arról, hogy nincs szükség az úthálózat fejlesztésére a jövőbeli nagyobb forgalom miatt, már el is vesztettük a harcot.
3. A gépjárművek légszennyezése a fentiekből következően egyenes arányban nő a rendelkezésre álló útfelülettel. Az Egyesült Államok autóállománya az általános felmelegedés első számú előidézője. Tehát az erdők és szántók előbb-utóbb kiszáradnának akkor is, ha nem épen rajtuk vezetne keresztül az új út, ezért mindenképpen tiltakoznunk kell mindenféle útépítés ellen.
4. Mivel a jelenlegi úthálózat fenntartásához sincs elég pénz, nem szabad új sávokra, utakra költeni. Az USA-ban 230 milliárd dollár hiányzik az utak szükséges karbantartására.
5. Az autóvezetőknek szükségük van némi ösztönzésre, hogy lemondjanak az autóról. Időt lehet megtakarítani azzal, hogy az ember nem ül a közlekedési dugóban. Fordítva is igaz: ha az autózás gyors és kényelmes, akkor a közlekedési módok alternatívák háttérbe szorulnak. Ezért nem szabad megszüntetnünk a dugókat úgy, hogy könnyebbé tesszük az autózást.
6. Ellentmondásos dolog egyszerre támogatni a helyi kereskedelmet a távolsági kereskedelemmel szemben, és ugyanakkor útépítésre költeni. Ha megkönnyítjük és támogatjuk a távolsági kereskedelmet, ezzel rontjuk a helyi termékek versenyképességét. Ez sérti például a helyi termelők érdekeit, azon túlmenően, hogy esetleg az útépítés közvetlenül is tönkreteszi a földjüket.
7. Nem szabad az útépítés által növelnünk a kőolaj felhasználását, mivel az olajkészleteket az Egyesült Államokban 2020-ig, világszerte pedig 2040-ig feléljük. Már arra sem lesz elég olaj, hogy a jelenlegi utakat fenntartsuk, ezért nem szabad még többet építeni és azokon is autózni.
8. Az autósok sokkal gyorsabban mennek a "korszerűbb" utakon a látszólag nagyobb biztonság miatt, ezért nő a balesetek száma. Ebbe beletartoznak az elütött állatok is, amelyeknek egyre több és szélesebb úton kell átkelniük.
Randy Ghent
(Auto-Free Times)
|