kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Teremtsünk helyet az embereknek (is)!


Hova tűntek az utcáink?

Azok, akik a hatvanas években vagy azelőtt nőttek fel, úgy emlékezhetnek az utcára, mint olyan helyre, ahol a gyerekek játszanak, miközben a szülők a szomszédokkal csevegnek, vagy csak ülnek és nézik a nagyvilág eseményeit. De kérdezzük csak meg azokat a gyerekeket, akik a nyolcvanas, kilencvenes években nőttek fel, hogyan látják ők a környezetükben található utcákat. Valószínű, hogy a száguldozó autók láttán a kezüket erősen szorító szülők, vagy a parkoló autók végeláthatatlan sora fog eszükbe jutni. Az utóbbi 40 évben nagy változások történtek: ma az utcákon vagy rohanó autóáradatot, vagy parkoló autók tömegét látjuk. Mindkettő mesterséges és barátságtalan környezet.
Néhány adat:

1975 óta Nagy-Britanniában
— 50%-kal többet vezetünk,
— 20%-kal kevesebbet sétálunk,
— 25%-kal kevesebbet kerékpározunk.
A többi, korábban az utcákon rendszeresen látható esemény (játék, üldögélés, beszélgetés) is jóval kevesebb.
Szükségszerű ez a változás?

A Finsbury Park Akciócsoport nevű szervezet, amely Észak-Londonban végrehajtotta az "élő zebra" tüntetést, nem így gondolja. Elegük lett a közlekedés okozta zajból, a levegőszennyezésből és az egyéb veszélyekből, és látva a helyi hatóságok tétlenségét, magukhoz ragadták a kezdeményezést. Arra kényszerítették az önkormányzatot, hogy hallgassa meg az észrevételeiket. Egyre több lakossági szervezet jön létre szerte az országban, amely hasonló célokért küzd.
"Veszélyes idegenek"

Az autótól való egyre növekvő függőség nagyban rontja a társadalmi összetartozás érzését. Ez végül ahhoz vezet, hogy kifejlődik bennünk a "veszélyes idegenek" érzés. Egy olyan világban, ahol az emberek napi teendőiket otthonuktól távol végzik, már nem ismerik az őket körülvevő embereket. Az "idegenek világában" növekszik a bűnözéstől való félelem. A gyermekeink is abban a szemléletben nőnek fel, hogy óvakodjanak az utcára menni, hacsak nem óvja őket a saját autójuk védőburka. Amint elveszítjük közelebbi kapcsolatunkat az utcával, egyre inkább csak a száguldás helyszínét látjuk benne, nem pedig az élőhelyet.
Szabadulás az ördögi körből

Ezt az ördögi kört megnyitni lehetetlen feladatnak tűnik. Ennek ellenére a David Taylor, a Leeds Egyetem kutatója által végzett felmérések azt bizonyították, hogy az utcán végrehajtott egyszerű változtatásoknak igenis lehet kedvező hatása. Taylor hét forgalomcsillapítási kísérletet tanulmányozott három ang-liai városban. Minden esetben azt találta, hogy miután a forgalom csökkent, a gyerekeket könnyebben engedték egyedül elmenni a boltba és az iskolába, vagy az utcán játszani. Ez különösen igaz volt a 7-9 éves korosztályra, amely a legkevésbé függetlenek közé tartozik.
Utcák az emberért

Ha vissza akarjuk nyerni az utcákat az autóktól, mindenképpen csökkentenünk kell a forgalmat. Néhány helyen erre már a helyi hatóságok is rájöttek: Edinburgh közlekedési vezetője egyenesen azt mondja, hogy cseréljük le a "mozgás terét" a "csere terére". Ezalatt azt érti, hogy az utcát ne a közlekedés eszközeként, hanem olyan helyként használjuk, ahol kicserélhetjük egymással gondolatainkat, áruinkat, ahol az emberek kommunikálnak egymással. Sajnos az utóbbi évtizedekben egyre inkább lecseréltük a "csere terét" a "mozgás terére". Most elérkezett az idő, hogy ezt a folyamatot megfordítsuk. A társadalmi nyomás egyre nagyobb. Sok helyhatóság figyelmét még föl kell hívni az új lehetőségekre. Ezért a Transport 2000 Utcák az emberért címmel kampányt indított annak érdekében, hogy a helyi önkormányzatok Nagy-Britannia egész területén tűzzék napirendre a forgalomcsillapítást. (A Transport 2000 a Magyar Közlekedési Klub brit testvérszervezete. — A szerk.)
(Transport Retort)



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.