kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Nyílt levél dr. Lotz Károly közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterhez a tervezett magyarország
Mégsem a sztrádák visznek Európába?

Tisztelt Miniszter Úr!
Az Európai Unió Brüsszeli Bizottságának Közlekedési Főigazgatósága az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségnek 1997. április 17-én írt levelében kifejtette: az Európai Unió nem tett és soha nem is fog olyan kijelentést tenni, hogy Magyarország csak akkor csatlakozhat az EU-hoz, ha autópályákat épít. A Neil Kinnock közlekedési főbiztos nevében írt levél hangsúlyozza, hogy egy ilyen állítás nem felelne meg az EU közlekedéspolitikájának, amely a környezetvédelmet teszi az első helyre. Egyébként is csak most kezdődtek meg a tárgyalások arról, hogy milyen közlekedési fejlesztések segítenék elő Magyarország csatlakozását az EU-hoz. Azonban ezeket a fejlesztéseket is csak akkor támogatja az EU, ha azok megfelelnek az EU-jogszabályok által előírt környezetvédelmi követelményeknek.
A fentieknek megfelelően kérjük, hogy a KHVM és a kormány halassza el döntéseit a további autópálya-építésekkel kapcsolatban mindaddig, amíg nem fejeződnek be az említett tárgyalások és az azokhoz kapcsolódó részletes vizsgálatok.
Tisztelettel:
Dr. Radó Dezső a Magyar Közlekedési Klub elnöke
Lukács András a Levegő Munkacsoport országos titkára
Az alábbiakban közöljük azt a levelet, amelyet az Európai Unió Brüsszeli Bizottságának Közlekedés Főigazgatósága küldött az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség igazgatójának, Gijs Kunemannak
Tisztelt Kuneman Úr!
Kinnock úr kért meg arra, hogy válaszoljak 1997. február 21-i levelére, melyben Ön azt kérdezte, hogy az EU valóban kijelentette-e, hogy Magyarország nem csatlakozhat az EU-hoz, amennyiben nem épít autópályákat.
Biztosíthatom Önt arról, hogy az Európai Bizottság ilyen kijelentést soha nem tett és nem is fog tenni. Először is a Bizottság nem dönthet Magyarország belépéséről; ez az EU Tanácsát alkotó tagállamok feladata. Ezen túlmenően egy ilyen leegyszerűsített kijelentés nincs összhangban a közös közlekedéspolitikával, és különösen a fenntartható közlekedés megteremtésének céljával. Ezzel egyidejűleg viszont az is igaz, hogy mind Magyarország, mind a többi kelet-európai állam integrációját jelentősen megkönnyíti majd, ha javulnak a közlekedési összeköttetéseik az EU-val. Továbbá az is kétségtelen, hogy a magyar úthálózat mindenképpen korszerűsítésre szorul.
Magyarország, mint a többi csatlakozni kívánó ország, részt vesz a Közlekedési Infrastruktúra Igények Felmérésében (TINA). Ez a folyamat azt hivatott megállapítani, hogy milyen elemeket kell hozzáadni a Transz-Európai Hálózat fejlesztésének jelenlegi irányvonalaihoz (az Európai Parlament és az Európa Tanács 1692/96 (EC) határozata), ha az EU új tagállamokkal gyarapodik. A TINA munkacsoportoknak a feladata megvitatni az új autópályák szükségességét, és a közlekedési hálózat egyéb irányú fejlesztéseit is a csatlakozásra váró országokban.
Ezek a tárgyalások nemrégiben kezdődtek el az EU eddigi törvénykezési gyakorlata és hatályos jogszabályai alapján. Ennek megfelelően az EU támogatásával létrejövő minden beruházáshoz kötelező környezetvédelmi hatástanulmány készítése. Valójában a PHARE programokhoz és a Nemzetközi Pénzügyi Intézetek támogatásához már jelenleg is alkalmazzák ezt a követelményt a jelentkező országokban.
Biztosítom Önt afelől, mi is osztjuk azt a nézetet, hogy a természetes környezetet minél jobban meg kell óvni. Tudatában vagyunk annak a kényes egyensúlynak, amelyet a gazdasági és a környezetvédelmi követelmények határoznak meg, és amelyeknek meg kell felelni annak érdekében, hogy Európában megteremtsük a fenntartható közlekedést, és mi ennek szellemében dolgozunk.
Üdvözlettel:
Gert Jan Koopman



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.