kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Vihar előtti (temetői) csend a Béla-telepen

Budapest temetői gyakorlatilag beteltek, és jelentősen nem bővíthetők. Ez alól kivétel az Újköztemető. Ezért a főváros és a X. kerületi önkormányzat Részletes Rendezési Tervet (a későbbiekben RRT.) dolgozott ki az Újköztemető bővítésére és a környező terület át-, illetve beépítésére.
A koncepció lényege, hogy a temető elavult berendezéseit korszerűsítik, és a főbejáratot tehermentesítik. Ez utóbbi terv megvalósításának érdekében öt új kaput kívánnak nyitni. Ezek közül három kapu a Béla-telepet övező erdősorban kerülne kialakításra. Ez több kérdést is felvet.
— Mi lesz az erdővel?
— Hogyan fogják megoldani a kapuk megközelítését?
— Történt-e egyeztetés az itt élő mintegy 1100 családdal?
— Milyen előnyei és hátrányai lesznek környezetünk drasztikus átalakításának?

Az első kérdés megválaszolására idéznék a RRT.-ből: "Az állomány a nyilvántartás szerint 100%-ban akácos. Jelenleg 50 éves, koronazáródása 80—100% között van, tehát vágásérett. A Budapesti Erdőfelügyelőséggel és a Pilis Parkerdőgazdasággal történt egyeztetés során a jelenlévők elmondták, hogy 10 éven belül az erdő kitermelését előirányozták. Lehetőség nyílik arra, hogy a tervezett bejáratok megközelítése érdekében utat és parkolót építsenek."
A második kérdésre a következő megoldásokat kínálja az RRT.: "Javaslatunk a XVIII. kerület irányában a 2-es, 3-as kapufeltárásával egyidejűleg a Béla-telepi lakosok utasforgalmát is megoldja a 95-ös járat: Kozma utca — 2. sz. kapu — 3. sz. kapu — Vajk utca — Gyömrői út — Felsőcsatári út — Kozma utca hurok. A 17-es gyorsjárat: Gyömrői út — Csévéző utca — Reidl F. utca — Nimród utca — Vajk utca."
A harmadik kérdésre mindenki saját maga meg tudja adni a választ. Végül az utolsó kérdéspárra a saját gondolataimat írnám le. Valóban igaz, ha megépítenék az új kapukat, könnyebben juthatnánk be a temetőbe. Ha a fent említett útvonalon közlekednének az autóbuszok, a jelenlegi ötperces gyaloglás a mostani megállókhoz akár 2-3 percre csökkenhetne.
Másrészt viszont nem látom biztosítottnak a kipusztítandó erdő újratelepítését, így a meglévő repülőgép-forgalom és a várható közúti forgalom többszörösére növekedése esetén a légszennyezettség akár a belvárosi szintet is elérheti. Belegondolni is szörnyű, mennyi tragikus balesethez vezetne a játszótér, az óvoda és az iskola közvetlen szomszédságában vezető fő- és tömegközlekedési útvonal. Számomra az is rejtély, hogy a terv kiagyalói miként képzelik el a nagyméretű járművek közlekedését az erre teljesen alkalmatlan szűk utcákban.
Ezek után csak egyetlen kérdés maradt, hogy az önkormányzati képviselőnk, aki oly sokat ígérgetett már nekünk, vajon hogyan foglalt állást ez ügyben, ha egyáltalán foglalkozott ezekkel a kérdésekkel?
Beregszásziné Kovács Ágnes



JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.