kapcsolatlélegzetnyi hírlevélgyorskeresés
Loading
Bicikliparkolás Utópiában


Londonban aranykor derül kerékpártároló-ügyben azokra, akiknek már elegük van a kényelmetlen kerítésekből és parkolóórákból. A Közlekedési Főosztály legutóbbi fejlesztési programja 300 000 fontot adott egy olyan kétéves program megvalósítására, amely 5000 új kerékpár-parkolóhelyet teremt az angol fővárosban. Ez a döntés azt tükrözi, hogy a hivatalok megértik és figyelembe veszik a kerékpárosoknak azt az igényét is, hogy időnként meg akarnak szabadulni kerékpárjaiktól, de azért nem örökre.
Azt minden kerékpáros tudja, hogy a jó kerékpárút nem sokat ér, ha a járgányt az út végén nem lehet biztonságosan magára hagyni. A helyi hivatalok, a forgalomtechnikai mérnökök is észrevették, hogy növekvő igény van arra, hogy a kerékpárparkolásra minőségi megoldás szülessen.
A kerékpárok megfelelő parkolási lehetőségei ma már követelményként jelennek meg a fejlesztési tervekben. Az emberek saját tapasztalataikból ráébrednek, hogy az "őskori" kerékpártámaszok, az első kereket megfogó rácsszerkezetek közel sem adnak elegendő biztonságot: nem védenek kellőképpen a fizikai sérülések és a kerékpárlopások növekvő kockázatával szemben.
Steve McCombie, a Londoni Kerékpáros Kampány (London Cycling Campaign, LCC) nevű szervezet szakértője felhívja a figyelmet az ezzel kapcsolatos gondolkodás változására: "Már messze vagyunk attól a 30 évvel ezelőtti állapottól, amikor a legtöbb embernek ócska, öreg biciklije volt, és ha nem volt rá szükségük, csak úgy odatolták valami rács mellé, és nem törődtek vele. Ma már az emberek drága bicikliket használnak."
"Klasszikus" kerékpártámaszok
A kerékpártámaszok elsősorban biztonságot kell hogy nyújtsanak a lopások ellen. A kerékpárosnak oda kell tudnia rögzítenie a vázat és a kereket valami olyan tárgyhoz, ami nem mozdítható el. A támaszok ugyanakkor jól látható helyen kell hogy legyenek, ne valami épület vagy gépkocsiparkoló mögé elrejtve. A kerékpároknak megfelelően biztos támaszt kell nyújtani, nem elég, ha csak az első kerék van odafogatva.
A rövid és közepes időtartamú parkolásra leginkább megfelelő (egyszerű és olcsó) támasz az ún. Standard vagy Sheffield típusú, amelyet megfordított U-formában alakítottak ki. Ennek bevezetését jó pár éve a Sheffieldi Városi Tanács indítványozta, azonban nincs szabadalmaztatva. Ezért ez a forma széles körben alkalmazható. Olcsó és egyszerűen gyártható fémcsőből. Miután a kialakítása egyszerű, nem romolhat el benne semmi, feltéve, hogy megfelelően állították össze. Sajnos felállításuk során sokszor elkövetik azt a hibát, hogy túl közel kerülnek egymáshoz vagy nem megfelelő magasságúak. (A legmegfelelőbb méretezési adatai: 80 cm magas, 80 cm hosszú, és a közöttük lévő távolság legalább 80 cm legyen. Így egy támaszhoz mind a két oldalról lehet kerékpárt rögzíteni!)
őrzött kerékpárparkolók
A skála másik végén áll az őrzött kerékpártároló. Ilyen (legtöbbször alkalmazottakkal működő) kerékpárosközpontokat használhatnak a biciklisek Hollandiában, pl. a vasútállomásokon. Groningenben egy többemeletes autóparkoló földszintjét őrzött kerékpárparkolóvá alakítottak át. Koppenhágában van olyan hely, ahol a kerékpárokat lezárt szekrényekben lehet tárolni, melyhez csak mágneskártyával lehet hozzáférni, és amelyet szintén alkalmazottak felügyelnek.

A legfrissebb angol példa a Bikepark, a londoni Covent Garden közelében épült, egy földszinti üzlethelyiségből kialakítva, a Raleigh bicikligyártó cég támogatása mellett. Kikérdezték a Covent Garden-i kerékpárosokat, és úgy találták, hogy 60%-uknak már ellopták egyszer a kerékpárját, és 80%-uk szívesen fizetne is a biztonságos parkolásért. A Bikepark 100 biciklit képes fogadni, és mindennap dugig van. Kontinensbeli példákkal szemben a Bikepark ruhatár elven működik, ahol az alkalmazottak a kerékpárokat a tulajdonosoktól a fogadótérségben veszik át. Mivel a tárolóhelyiségekbe kizárólag az alkalmazottak mehetnek be, senki sem láthatja, milyen kerékpárokat tárolnak odabent. Ez rendkívül fontos London központi részén, ott, ahol 1993-ban 22 000 biciklit loptak el. A Bikepark öltözőt is biztosít, kávét-teát kínál, de pénzt csinál a javításból, a bérlésből és a biciklieladásból is.
Kerékpártároló szekrények
Ahol egy ilyen kerékpárosközpont számára nincs elegendő igény, ott a hosszú távú parkolást zárható szekrényekkel lehet megoldani, például munkahelyeken, vasútállomásokon vagy akár háztömbökben. Nagy a kínálat a különböző fajta zárható szekrényekből, de magas a kihelyezési díj, mert kis sorozatban gyártják. Viszont mindennapi használat esetén (pl. a munkába járáshoz) praktikusak és biztonságosak. (Ld. még Bérelhető biciklimegőrzők Budapesten c. cikkünket!)
Minőségi megoldások
Rendelkezésre állnak ún. "high-tech" biciklimegőrző rendszerek is. Pl. a Velosafe típusú, számítógéppel ellátott biciklitároló-szekrényrendszer elemei állandóan zárva vannak, így nem lehet őket WC-nek használni. A magas árfekvés miatt azonban ezek a megőrzők nem vonzóak az üres zsebű helyi lakosok számára. További gond ezzel a rendszerrel, hogy ha kiesik az áramszolgáltatás, az igen kellemetlen helyzetet teremthet.
Olyan kerékpártámaszok is kaphatók, amelyekbe be van építve a lakatmechanika, pl. a Grippa. Alkalmazása Wimbledon állomáson ellentmondásos volt, mert ahol ezt a Grippa típust alkalmazták a Sheffield típusú kerékpártámaszok helyett, ott a kerékpárparkolások száma csökkent a használati díj, valamint a körülményessége miatt. Viszont használatban van egy elektronikus változata is, a Bikeabout típusú, amit a portsmouthi egyetem állított rendszerbe. Az egyetem egymástól 1,5 km távolságban lévő területei közötti utazáshoz a hallgatóknak és az egyetemi alkalmazottaknak a Vedd kölcsön a biciklit! rendszert kínálja így fel. A Bikeabout rendszer teljesen automatizált rendszerré fog válni. Három depóban, fedett és zárt területen 150 Grippa típusú támasz, ill. 120 kölcsönbicikli lesz használható. A Grippákat a felhasználók (az egyetem) által kibocsátott okos kis kártyákkal lehet működtetni. A számítógép ellenőrzi a bevételeket, és azt is, hogy mikor kell karbantartást végezni. Az elektronikus Grippa-rendszer kétszer olyan drága, mint a mechanikus változat, de feleannyiba kerül, mint egy elektronikusan működtetett tárolószekrény.
Választási szempontok
Sok más választási lehetőség van a biciklik parkoltatására, de végül is a biztonság, a megfelelő hely és a költségek döntik el az ügyet. A Sheffield típusú kerékpártámaszok ajánlhatóak az olcsó és rövidebb időtartamú parkoláshoz. A közepes időtartamú parkolási igény esetén nagyobb biztonságot adó kiegészítő megoldásokat, pl. alkalmazottakkal való őrzést is be kell vezetni.
Hosszú távú parkolásra, amikor is a teljes biztonság a cél, zárható termekre vagy személyesen zárható szekrényekre lehet szükség, ahol a biciklivel együtt a rajta lévő világítóberendezést vagy egyéb kellékeket, tartozékokat is biztonsággal ott lehet hagyni.
Azonban, ahogy azt a szakértők hozzá szokták fűzni: "Úgy tapasztaljuk, hogy a Sheffield típusú kerékpártámaszoknál, a legtöbb esetben, nincs jobb megoldás".
A London Cyclist nyomán:

Balogh Gábor


JELES NAPOK
 Augusztus 01.
   A szoptatás világnapja
 Augusztus 09.
   Állatkertek napja
 Augusztus 09.
   A bennszülött népek világnapja
 Augusztus 20.
   1989-ben e napon gyilkolták meg elefántcsont-csempészek George Adamsont, Joy Adamson munkatársát és férjét
 Augusztus 06.
   Hirosima-Nagaszaki emléknap
 
© Leveg? Munkacsoport 1991-2006. — Villámposta: szerkeszto@lelegzet.hu
A Lélegzetben megjelent írások és képek egyeztetés után, a forrás és a szerző feltüntetésével közölhet?k más kiadványokban.