Vác a park nyugalmára szavazott
Vác városa az egyházáról és fegyházáról vált híressé. A váci focicsapat is hozzájárult ehhez, amikor bajnok lett, s persze a környezet állapota is, amikor a piszkos 12-be került, s mikor kikerült abból. Történetünkben az imént felsorolt motívumok közül talán egyedül a váci börtönnek nincs szerepe.
Egy verőfényes nyári délutánon kezdődött a történetünk egy környezetvédelmi bizottsági ülésen, ahol az egyik napirendi program keretében megjelent a focista lobby, néhány amolyan manager típusú ember és egy levél a püspök atyától. A levélben a bizottság hozzájárulását kérték a váci liget mellett építendő Shell benzinkút építéséhez.
A terület az E2 főközlekedési út mellett terül el. Évszázadok óta egyházi zarándokhely a Máriaforrás és a hét stáció miatt, ahol tartják a Mária búcsút. Mind a stációk, mind a terület mellett álló barokk híd országos jelentőségű műemléki értékek. Maga a terület helyi természetvédelmi védettséget élvez. A jövőben várható a kegyhely előtt álló kápolna jelenleg földalatti maradványainak feltárása. A liget melletti 2-es útnak az elmúlt évben épült meg a körforgalmú csomópontja, melyet a liget kiszögellése, a váci stadion, a barokk híd, a temető és napjaink vívmánya, egy szupermarket ölel át. A szóban forgó 2-es útnak elkészült az elkerülő szakasza, mely a liget térségét is tehermentesítené. Ezért ki is táblázták, hogy legalább az átmenő forgalom ne jöjjön be a városba. A környéken 50 m-en belül egy MOL, és kb. 200 m-re egy Aral benzinkút is található. Nem értettem, miért kell arra a területre benzinkút, ahol már kettő van, és miért akarunk ide újabb járműveket csalni, amikor 5 éve a várost elkerülő útért küzdünk. A válasz egyszerű. A püspökség 30 millió Ft-ot kapott volna a tartós bérletért mint területgazda, és ki tudja, miért, de a focicsapat is kapott volna 15 millió Ft-ot a kutat építtető Shelltől.
A környezetvédelmi bizottság szakértői egybehangzóan, a képviselők közül is többen úgy voksoltak, hogy nem támogatják az ötletet. Ez elég is volt ahhoz, hogy a bizottságnak ez legyen az állásfoglalása. A következő lépcsőfok a képviselőtestület megnyerése volt, melyet a focista lobby már hetekkel előre elkezdett. A következő képviselőtestületi ülésen már többen voltak a benzinkút pártján, így egyszerű többséggel ők győztek a bizottsági szakvéleménnyel szemben. Az volt a fő indok, hogy ebből a pénzből szeretné a püspökség renoválni a váci dómot. A testület utasította a főépítészt, hogy az ősz végére készítse elő az ÁRT és egyéb kikötések, valamint a benzinkút közötti ellentmondásokat feloldó határozati javaslatokat. A rendezési terv szerint ugyanis ide nem lehetett volna semmit építeni. Elindult egymástól függetlenül 3 fajta aláírásgyűjtési ív a városban, melyben a polgárság tiltakozását fejezte ki a benzinkúttal kapcsolatban, és kérték, erről döntsön a népszavazás. Napokon belül már több mint 10 üzletben lehetett aláírni az íveket, és két héten belül a város több mint 10%-a 3000 szavazópolgár írta alá. Közben a helyi média folyamatosan ütköztette a véleményeket, mely a kutat támogatók részéről annyiban változott, hogy a már említett 30 milliót az egyház most már a liget helyreállítására és karbantartására kívánta elkölteni. Ez azonban nem változtatta meg sem a polgárok, sem a civil szervezetek véleményét. A város polgármesterének eljuttatott tiltakozó íveiken ekkor már közel 3500 aláírás volt. A Városházán a rendezési terv módosítása kapcsán összehívott szakértői tárgyaláson az illetékes hatóságok közül a környezet- és a műemlékvédelmi hatóságok egyértelműen nem javasolták a benzinkutat, a többi illetékes sorolta az okokat, miért ütközik nehézségekbe az elgondolás megvalósítása.
Mivel mind a szakma, mind a polgárság nemtetszése egyre nyilvánvalóbbá vált, a kutat támogatók mérnökei újabb megoldásokban gondolkoztak, melyek szerint a benzinkút egyre távolabb esett volna a műemléki területektől. Ekkor azonban a képviselők közül egyre többen elbizonytalanodtak, és nem szavazták meg az újabb módosítási terveket. A város polgármestere pedig kijelentette, hogy a lakosság akaratának megfelelően népszavazást kíván elrendelni ez ügyben.
Hogy a népszavazásnak mi lett volna a végeredménye, azt nem tudjuk, mivel az októberi testületi ülésen mind az egyház, mind a Shell bejelentette, visszalép a benzinkútépítéstől. Így aztán a népszavazás kiírása "okafogyottá" vált.
Egy dolog azonban biztos. Vác város polgársága bebizonyította: nem közömbös a környezeti problémákkal kapcsolatban, sőt, még egy bizalmi válság sem riasztja vissza attól, hogy ha kell, tevőlegesen is kiálljon a város környezeti érdekeiért.
Bíró György
|